Delårsrapport januari – september 2016

– Magnolia Bostad har under tredje kvartalet fortsatt att utöka projektportföljen och har efter periodens förvärv uppnått en total projektvolym på över 10 300 bostäder. Genom vårt förvärv i Eskilstuna har vi etablerat oss på ytterligare en ny expansiv ort. Vi har även en fortsatt hög aktivitet inom våra aktuella projekt med flertalet pågående byggnationer och fortsatt försäljning av våra bostadsrättsprojekt.

Delårsperioden januari - september

• Rörelseresultat: 313,1 mkr (261,4).
  • Resultat efter skatt: 250,2 mkr (227,7).
  • Resultat per aktie: 5,58 kr (5,83).

Tredje kvartalet juli - september

• Rörelseresultat: 98,2 mkr (61,6).
  • Resultat efter skatt: 78,3 mkr (51,8).
  • Resultat per aktie: 1,86 kr (1,30).

Väsentliga händelser under kvartalet

• Försäljning av projekten Segelflygaren om cirka 210 bostäder beläget i Södra Ladugårdsängen, Örebro, samt Gjuteriet etapp 1 om cirka 260 bostäder i Norra Munktellstaden, Eskilstuna. Tagare i båda projekten var Slättö.
  • Förvärv av fastighet i Helsingborg. Magnolia Bostad kommer här sträva efter att driva detaljplan för att utveckla cirka 780 bostäder.
  • Vinstavräkning av projekten Tegelmästaren och Tegelslagaren. Försäljningen är inte längre villkorad av köparens finansiering.

Väsentliga händelser efter periodens slut

• Emission av ett 5-årigt icke-säkerställt obligationslån om 400 mkr under ett rambelopp om 1 mdkr.
  • Magnolia Bostad tilldelas en direktanvisning i området Hagby Ängar, Österåkers kommun.
  • Tecknar avtal om förvärv av fastighet i Bunkeflostrand, Limhamn, där bolaget kommer driva detaljplan för att utveckla cirka 1 000 bostäder.
  • Första inflytt i projektet M6 beläget på Södermalm i Stockholm.

Fredrik Lidjan, verkställande direktör
070-223 43 47,

Fredrik Westin, CFO
070-943 73 31, fredrik.westin@magnoliabostad.se

Informationen i detta pressmeddelande är sådan information som Magnolia Bostad är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014 och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, enligt ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 22 november 2016 kl. 08.00.

Magnolia Bostad utvecklar effektiva, attraktiva och funktionella nya boenden, såväl hyresrätter som bostadsrätter och hotell, i attraktiva lägen i Sveriges tillväxtorter. Vårt arbete styrs av en helhetssyn där verksamheten bedrivs på ett sätt som främjar en långsiktigt hållbar samhällsutveckling. Magnolia Bostads aktie (MAG) är noterad på Nasdaq First North. Erik Penser Bank agerar Certified Adviser åt Bolaget. Mer information på www.magnoliabostad.se