Magnolia Bostad bildar JV med KF Fastigheter och förvärvar mark i Upplands-Bro

Magnolia Bostad bildar ett JV-bolag med KF Fastigheter för gemensam utveckling av mark i ett nytt bostadsområde vid Mälaren i Upplands-Bro Kommun. Totalt kommer cirka 950 boenden om 80 000 kvm BTA att utvecklas.

Magnolia Bostad och KF Fastigheter bildar ett JV-bolag genom att Magnolia Bostad köper in sig med 50% i den koncern som idag ägs av KF, som innehåller fastigheterna. Byggrätterna är välbelägna i Bro Mälarstrand och många bostäder får sjöutsikt över Mälaren. Området kommer också att innehålla en småbåtshamn, en strandpromenad med solbryggor och en badstrand.

Vi är mycket nöjda över att få med Magnolia Bostad som partner i att utveckla Bro Mälarstrand till ett hållbart, attraktivt samt sjö- och naturnära bostadsområde vid Mälaren. Vi vet av erfarenhet att Magnolia Bostad är skickliga på att driva denna typ av utvecklingsprojekt med sin professionella organisation och sin affärsmässighet i alla led”, säger Helena Liljedahl, vd på KF Fastigheter.

”Det är mycket roligt att med KF Fastigheter nu påbörja utveckling av detta område som blir vår tredje etapp i Bro. Vi kommer här att uppföra hyresrätter, bostadsrätter, småhus och samhällsfastigheter. Totalt utvecklar vi nu cirka 2 500 boenden i Bro. Som samhällsutvecklare strävar vi efter att utveckla hållbara boenden som ger förutsättningar för trygghet, integration och hälsa”, säger Johan Tengelin, vd på Magnolia Bostad.

Wigge och Partners har agerat legal rådgivare till Magnolia Bostad AB. Törngren Magnell och JLL har agerat rådgivare till KF Fastigheter.

Björn Bergman, Regionchef Öst
070 968 15 82,
bjorn.bergman@magnoliabostad.se

Marita Björk, IR- och pressansvarig finansiell media