Magnolia Bostad förvärvar markområde i Uppsala och säljer cirka 325 hyresrätter

Magnolia Bostad förvärvar ett markområde i Nyby, Gamla Uppsala, där bolaget planerar att uppföra cirka 400 bostäder. Bolaget tecknar samtidigt avtal om försäljning av 325 av lägenheterna till SEB:s bostadsfond Domestica II. Dessa kommer att upplåtas som hyresrätter.

Utöver de 325 hyreslägenheterna planerar bolaget även att uppföra cirka 75 moderna och yteffektiva bostadsrätter i området.

Nyby ligger i Uppsalas norra del och området erbjuder närhet till naturen och en blandning av både nyare och äldre bebyggelse. Det nya projektet kommer att komplettera befintlig bostadsbebyggelse med en modern och uppdaterad arkitektur och bidra till en varierad stadsmiljö. Magnolia Bostad planerar att uppföra bostäder framför allt för en målgrupp över 55 år. Med buss når man Uppsala centrum på drygt en kvart och med bil når man både E4:an och handelscentret Gränby centrum på några få minuter.

– Det här är den tredje affären vi gör med SEB. Den är en naturlig fortsättning på vårt goda samarbete och jag är övertygad om att vi i framtiden kommer att finna ytterligare projekt att genomföra tillsammans, säger Fredrik Lidjan, verkställande direktör i Magnolia Bostad.

Bostäderna utvecklas med tydligt fokus på̊ hållbarhet och energieffektivitet och kommer att miljöcertifieras. Byggstart är preliminärt planerad till andra kvartalet 2016, med första inflyttning under andra halvåret 2017. Säljstart för bostadsrättslägenheterna planeras ske under 2016.

Magnolia Bostad
Fredrik Lidjan

Domestica II, SEB Real Estate
Richard Gavel
Portföljförvaltare
richard.gavel@seb.se

Magnolia Bostad bildades 2009 med visionen att skapa moderna hem och bostadsmiljöer genom smarta funktioner och tilltalande arkitektur. Bolaget utvecklar nya bostäder, såväl hyresrätter som bostadsrätter, i attraktiva lägen främst i Sveriges storstadsområden och regionstäder. Vårt arbete styrs av en helhetssyn där verksamheten bedrivs på ett sätt som främjar en långsiktigt hållbar samhällsutveckling. Magnolia Bostad är noterat på Nasdaq First North.
Erik Penser Aktiebolag agerar Certified Adviser åt Bolaget.

Mer information om Magnolia Bostad finns på www.magnoliabostad.se

SEB Real Estate är en del av SEB:s kapitalförvaltningsverksamhet och förvaltar direktägda fastigheter till ett värde av ca 26 miljarder kronor. Tjänsterna som teamet erbjuder investerare är diskretionär portföljförvaltning samt kundanpassade fastighetsfonder med direktägda fastigheter som underliggande tillgångsslag.