Magnolia Bostad offentliggör avsikt att genomföra notering på Nasdaq First North

EJ FÖR DISTRIBUTION ELLER PUBLICERING, VARE SIG DIREKT ELLER INDIREKT, TILL NYHETSDISTRIBUTÖRER I USA ELLER FÖR SPRIDNING I ELLER TILL USA, AUSTRALIEN, KANADA, JAPAN ELLER NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR SÅDAN DISTRIBUTION ELLER PUBLICERING SKULLE VARA OTILLÅTEN ENLIGT TILLÄMPLIG LAG.

Magnolia Bostad avser att genomföra en notering av bolagets aktier på Nasdaq First North, med sikte på att handel i aktien inleds i juni 2015. Magnolia Bostad utvecklar hyresrätter och bostadsrätter i attraktiva lägen, främst i Sveriges storstadsregioner.

Projektportföljen omfattar i dag cirka 5 000 bostäder fördelat på cirka 25 projekt. Majoriteten av projekten kommer att byggstartas relativt jämt fördelat under de kommande tre åren.

Noteringen genomförs i syfte att ge bolaget den finansiella styrka som krävs för att låta projektportföljen fortsätta att växa under de kommande åren. En notering på First North stärker även Magnolia Bostads förutsättningar på kapitalmarknaden och bidrar till en ökad profilering bland såväl allmänhet som hos bolagets befintliga och potentiella kunder.

Nuvarande huvudägare, inklusive den största aktieägaren (Holmström Fastigheter AB, ”Huvudaktieägaren”), kommer även efter noteringen att inneha en signifikant ägarandel i Magnolia Bostad och kommer därmed fortsätta att aktivt bidra till bolagets framtida utveckling.

– Sedan vi grundade Magnolia Bostad 2009 har bolaget snabbt utvecklats till att bli en aktör att räkna med på den svenska bostadsutvecklingsmarknaden. Noteringen är ett naturligt nästa steg i Magnolia Bostads utveckling och jag ser den som ett kvitto på att Magnolia Bostad har en viktig roll att fylla, inte minst som en betydelsefull utvecklare av hyresbostäder i Sverige, säger Fredrik Holmström, styrelseordförande för Magnolia Bostad.

– Vi har de senaste åren byggt upp en projektportfölj som nu börjar generera goda vinster åt bolaget, säger Fredrik Lidjan, VD för Magnolia Bostad. Den kvalitetsstämpel som en notering innebär kommer att ge bolaget ökad trovärdighet hos viktiga intressenter, som kommuner, kreditinstitut och potentiella framtida medarbetare. Den ger oss även de finansiella muskler som krävs för fortsatt tillväxt och möjligheten att väsentligt utöka projektportföljen.

Erbjudandet i korthet
Erbjudandet i samband med noteringen kommer att bestå av en kombinerad nyemission av aktier samt försäljning av befintliga aktier från Huvudaktieägaren. Aktierna kommer att erbjudas till institutionella investerare i Sverige och internationellt, samt till allmänheten i Sverige.

Pareto Securities är Sole Manager och Bookrunner för Erbjudandet.

Ytterligare information om processen kommer att offentliggöras fortlöpande.

Fredrik Lidjan, VD

Erik Rune, vVD/CFO
erik.rune@magnoliabostad.se

Detta meddelande är inte, och utgör inte del av, ett erbjudande om försäljning av värdepapper.

Inga kopior av detta meddelande görs och meddelandet får inte distribueras eller skickas till USA, Australien, Kanada, Japan eller till någon annan jurisdiktion där sådan distribution skulle vara otillåten enligt tillämplig lag eller kräva registrering eller andra åtgärder.

De värdepapper som hänvisas till i detta meddelande har inte och kommer inte att registreras enligt US Securities Act från 1933, i gällande lydelse (“Securities Act”), och får följaktligen inte erbjudas eller säljas inom USA utan registrering eller utan tillämpning av undantag från registreringskrav enligt Securities Act samt i enlighet med tillämplig värdepapperslagstiftning i delstater i USA. Bolaget avser inte att registrera någon del av erbjudandet i USA eller att lämna något offentligt erbjudande av värdepapper i USA.

Ett eventuellt erbjudande enligt detta meddelande kommer att lämnas genom ett prospekt. Detta meddelande är inte ett prospekt enligt direktiv 2003/71/EG (tillsammans med tillämpliga implementeringsåtgärder i något medlemsland, ”Prospektdirektivet”). Investerare bör inte teckna sig för några värdepapper som beskrivs i detta meddelande med stöd av annat än informationen i tidigare nämnda prospekt.

I de EES-medlemsländer, förutom Sverige, som har implementerat Prospektdirektivet är detta meddelande endast avsett för och riktat till kvalificerade investerare inom medlemsstaten på det sätt som avses i Prospektdirektivet, det vill säga enbart till investerare som kan vara mottagare av erbjudandet utan att ett prospekt registreras i medlemsstaten.

Detta meddelande kan innehålla vissa framåtriktade uttalanden. Sådana uttalanden är alla uttalanden som inte avser historiska fakta och kan identifieras av att de innehåller uttryck som ”anser”, ”uppskattar”, ”förväntar”, ”väntar”, ”antar”, ”förutser”, ”avser”, ”kan”, ”fortsätter”, ”bör” eller liknande uttryck. De framåtriktade uttalandena i detta meddelande är baserade på olika uppskattningar och antaganden, vilka i flera fall baseras på ytterligare antaganden. Även om Magnolia Bostad anser att dessa antaganden var rimliga när de gjordes, är sådana framåtriktade uttalanden föremål för kända och okända risker, osäkerheter och andra väsentliga faktorer som är svåra eller omöjliga att förutsäga och som ligger utanför Bolagets kontroll. Sådana risker, osäkerheter, oförutsedda faktorer och andra väsentliga faktorer kan medföra att de faktiska resultaten kan komma att avvika väsentligt från de förväntningar som uttryckligen eller underförstått anges i detta meddelande genom de framåtriktade uttalandena.

Informationen, uppfattningarna och de framåtriktade uttalandena i detta meddelande gäller enbart per dagen för detta meddelande och kan ändras utan att det meddelas.

Magnolia Bostad bildades 2009 med visionen att skapa moderna hem och bostadsmiljöer genom smarta funktioner och tilltalande arkitektur. Bolaget utvecklar nya bostäder, såväl hyresrätter som bostadsrätter, i attraktiva lägen främst i Sveriges storstadsområden. Vårt arbete styrs av en helhetssyn där verksamheten bedrivs på ett sätt som främjar en långsiktigt hållbar samhälls-utveckling. Verksamheten är fokuserad till attraktiva lägen i storstadsområden. Projektportföljen omfattar cirka 5 000 bostäder.

Mer information om Magnolia Bostad finns på www.magnoliabostad.se