Magnolia Bostad säljer ytterligare projekt inom ramavtalet med Heimstaden Bostad omfattande ca 225 boenden i Ystad

Magnolia Bostad har tecknat avtal om försäljning av projektet Edvinshem bestående av fastigheterna Vrakbåten 1 & 4 i Fredenslund, Ystad Kommun. Projektet produktionsstartades i december 2019 och omfattar utveckling av cirka 225 boenden. Bedömt fastighetsvärde vid färdigställande uppgår till cirka 400 mkr.

Projektet är den tredje försäljningen inom det ramavtal som Magnolia Bostad och Heimstaden ingick den 20 juni 2018. Ramavtalet innebär att Heimstaden Bostad ska förvärva bostadsprojekt omfattande cirka 5 300 boenden av Magnolia Bostad till ett värde av cirka 9,6 mdkr.

Marken har lagakraftvunnen detaljplan och förvärvades 2019. Totalentreprenad tecknades under fjärde kvartalet 2019 med Derome.

Fastigheterna är belägna i stadsdelen Fredenslund i västra delen av Ystad. Läget är attraktivt med närhet till havet, dagligvaruhandel samt med goda kommunikationer till Ystad centrum. Projektet kommer att uppföras delvis i trä och bestå av fyra byggnader om sex våningar samt ett parkeringshus. Byggnaderna kommer certifieras i enlighet med Miljöbyggnad Silver.

Magnolia Bostad kommer att utveckla och driva projektet fram tills dess att bostäderna är klara för inflyttning vilket beräknas ske med start i slutet av 2022.

Mats Nilsson, Regionchef Syd
070 233 09 45, mats.nilsson@magnoliabostad.se

Mikaela Senator, IR-ansvarig
070 775 57 57, mikaela.senator@magnoliabostad.se