Magnolia Bostad vinner markanvisningstävling i Helsingborg

Magnolia Bostad har utsetts till en av vinnarna i en markanvisningstävling i Oceanhamnen, Helsingborg. Markanvisningen avser produktion av 109 hyresrätter med en totalyta om 8 500 kvm i centrala Helsingborg. Inflyttningen är planerad till 2018.

I höstas bjöd Helsingborgs stad in till en markanvisningstävling för bostäder i den nya stadsdelen Oceanhamnen som planeras vid hamninloppet i Helsingborg. Bostadsområdet har ett spektakulärt läge med utsikt över Öresund och ligger ett stenkast från centralstationen Knutpunkten.

Magnolia Bostads förslag, som tagits fram i samarbete med två nordiska arkitektkontor, LINK arkitektur AB och isländska Batteríið Architects Ltd, är ett av sju som kommunen nu väljer att realisera.

I sin motivering skriver Helsingborgs stadsledningsförvaltning: Magnolia Bostads förslag håller en mycket hög arkitektonisk nivå, med klassiska stenstadsmaterial i en modern tolkning. Förslaget erbjuder stora boendekvaliteter med gröna taklandskap och direkt tillgång till vatten. Gatumiljön tillförs viktiga kvaliteter med lokaler längs Redaregatan.

Vi är stolta över att ha vunnit markanvisningstävlingen om Oceanhamnen. Projektet utgör ett positivt tillskott i vår snabbt växande portfölj och innebär ett första steg för att etablera en närvaro i Öresundsregionen, säger Andreas Rutili, VD för Magnolia Bostad.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Andreas Rutili, VD

Tel: 0704-71 83 48

Magnolia Bostad bildades 2009 med visionen att skapa moderna hem och bostadsmiljöer genom smarta funktioner och tilltalande arkitektur. Bolaget förvärvar samt förädlar fastigheter till nya moderna bostadsrätter och hyresrätter. Vårt arbete styrs av en helhetssyn där verksamheten bedrivs på ett sätt som främjar en långsiktigt hållbar samhällsutveckling. Verksamheten är fokuserad till attraktiva lägen i storstadsområden. Projektportföljen omfattar cirka 3 500 bostäder.

Mer information om Magnolia Bostad finns på www.magnoliabostad.se