Ramavtal med Slättö Bostäder ej längre villkorat, omfattningen utökas till minimum 7 mdkr

Enligt tidigare kommunicerat pressmeddelande den 25 november 2016 ingick Magnolia Bostad ramavtal med Slättö innebärande att Slättö förvärvar bostadsprojekt av Magnolia Bostad till ett värde av minst 5 mdkr, vilket succesivt kan komma att öka till 14 mdkr.

Avtalet är ej längre villkorat av att Slättö erhåller erforderlig finansiering och omfattningen av avtalet har utökats från förvärv av minimum 5 mdkr till minimum 7 mdkr. Möjligheten till succesiv utökning upp till 14 mdkr kvarstår. Avtalet förbinder Slättö att förvärva mellan ca 3 500 till 7 000 bostäder. Samarbetet baseras på byggnation av hyresrätter samtidigt som parterna har en gemensam intention att cirka 25 procent av bostäderna ska upplåtas som bostadsrätt.

Alla projekt utom ett (som är under förhandling) finns redan i Magnolia Bostads existerande byggrättsportfölj. Nedan följer projekt som omfattas av ramavtalet:

Del av Bredängshöjden                             Stockholm
Del av Södra Häggviks gårdar                   Sollentuna

Nätverket                                                  Åkersberga

Hagby Park                                               Åkersberga

Lommarstranden                                       Norrtälje

Norrtälje Hamn                                          Norrtälje

Sportflygaren                                            Örebro

Flygledaren                                               Örebro

Senapsfabriken, etapp 3                            Uppsala

Del av Mejeriet                                          Helsingborg

Del av Bunkeflostrand                               Malmö

Slipsen                                                     Lund

– Vårt samarbete med Slättö tar nu ett stort kliv framåt vilket är oerhört glädjande. Vi ser fram emot att tillsammans med Slättö utveckla attraktiva bostadsmiljöer över många år framåt. Genom ramavtalet har vi säkrat en välrenommerad och långsiktig ägare till stora delar av vår projektportfölj vilket medför en betydande reducering av bolagets exponering mot potentiella framtida marknadsrisker. säger Fredrik Lidjan, VD för Magnolia Bostad.

Fredrik Lidjan, verkställande direktör
070-223 43 47,
fredrik.lidjan@magnoliabostad.se

Mikaela Senator, IR-ansvarig