Spaden i backen för 295 nya bostäder i Öresjö Ängar, Borås

Idag togs det första spadtaget för projektet Öresjö Ängar Centrum i Borås nya stadsdel. Här utvecklar Magnolia Bostad 295 hyresrätter för egen förvaltning med inflyttning från hösten 2024. Kvarteren kommer innefatta allt från kvadratsmarta ettor till större familjevänliga bostäder med lokaler i bottenvåning. Spadtaget togs av representanter från Magnolia Bostad, Borås kommun och totalentreprenören Tornstaden.

Vi är så glada att få starta byggnationen av vårt andra projekt i Öresjö Ängar och vi ser mycket framemot ett fortsatt samarbete med Tornstaden och kommunen. Här kommer vi att utveckla vackra och hållbara bostäder i en attraktiv naturmiljö och fortsätta bidra till Borås utveckling”, säger Niklas Ohldin, Regionchef Väst Magnolia Bostad.

Från stadens sida tycker vi givetvis att det är väldigt positivt att det byggs i Borås, det ska bli intressant att följa hur en ny stadsdel tar form ytterligare”, säger kommunalrådet Kerstin Hermansson (C).

Det känns mycket bra att få ansvara för en stor del av byggnationen i ett helt nytt bostadsområde och att tillsammans med Magnolia Bostad få vara delaktig i skapandet av en ny fin stadsdel. Vi tackar för förtroendet och ska göra vårt yttersta för att bidra till att det blir ett område som vi alla kan vara stolta över”, säger Staffan Waldenström, VD Byggnads AB Tornstaden

Att ha naturen in på knuten är mer än påtagligt i Öresjö Ängar Centrum. Här erbjuds moderna och ljusa lägenheter med stora generösa fönster och med långsträckt vy över sjön Öresjö. Den yttre gestaltningen är genomgående naturmaterial med fasader av trä och blir en del av naturlandskapet. Bostäderna byggs energi- och resurseffektiva för att certifieras enligt Miljöbyggnad Silver.

Niklas Ohldin, Regionchef Väst

076 838 00 99, niklas.ohldin@magnoliabostad.se

Magnolia Bostad AB (publ), org.nr 556797–7078 är en ledande samhällsutvecklare som utvecklar nya boenden, främst hyresrätter men även bostadsrätter, samhällsfastigheter och hotell i attraktiva lägen i Sveriges tillväxtorter och storstäder. Boenden utvecklas både för försäljning och för egen förvaltning. Vårt arbete styrs av en helhetssyn där verksamheten bedrivs på ett sätt som främjar en långsiktigt hållbar samhällsutveckling. Mer information på www.magnoliabostad.se