Linsnyheten OPTIFOG från Essilor skyddar omedelbart mot imma

Helsingfors, den 10 november 2011 – Eftersom 77 %(1) av glasögonanvändare hoppas på en lösning på imma för att kunna se bättre, har Essilor, världens ledande tillverkare av glasögonlinser, utvecklat OPTIFOG-linserna. De är de första antireflexlinserna med en effektiv behandling som förhindrar imma.

OPTIFOG-linserna är det senaste tillägget i det antireflexbehandlade Crizal-sortimentet. I dem har man för första gången kunnat förena en hård, icke-reflekterande yta med egenskaper som förhindrar imma.

Kombinationen är resultatet av forskningsarbetet i företaget Essilor. OPTIFOG-linserna erbjuder Crizal-sortimentets antireflexeffekt (antireflexbehandling och reptålighet) och en teknik som förhindrar imma, vilket gör att glasögonanvändare kan se klart utan att glasögonen immar igen i enlighet med kvalitetsgarantin för Essilor-linserna.

Hur fungerar de?

OPTIFOG-linserna har ett nytt lager med egenskaper som förhindrar imma. Dessa egenskaper aktiveras genom att applicera OPTIFOG-koncentrat på linserna en gång i veckan. Små vattendroppar som orsakar imma sprids på linsens hydrofila yta och formar en jämn och osynlig vattenhinna. Det är alltså fråga om den kombinerade effekten av koncentratet och det nya lagret på linsen.

Imma förekommer inte längre och synen är skarp.

Essilors undersökningar visar nöjdheten bland människor som använder OPTIFOG-linser enligt följande:

• 79 %(2) av användare är nöjda med effekten i att förebygga imma(3)
  • 81 %(2) av användare är nöjda med sina linser efter en vecka från aktivering(3)

OPTIFOG-linserna är tillgängliga i det enkelslipade sortimentet och i Variluxsortimentet av progressiva linser som klara, fotokromatiska och solglasögonslinser.

(1)Källa: U&A IPSOS-undersökningen 2010

(2)Källa: Jämförande användarundersökning gjorda av ett oberoende institut. Frankrike 2011, n=100 användare

(3)Genomsnittlig uppskattad effekt 0, 8 och 20 sekunder

Optifog på nätet:

Ytterligare information:

Vesa Vaine, landschef, Essilor Finland. Tel. 050 380 5246, vainev@essilor.fi

Samuel Kaseva, produktschef, Essilor Finland. Tel. 0400 800 627, kasevas@essilor.fi

Pressmaterialen:

Aino Laakso, kommunikationskonsult, Mailand Communications. Tel. 050 553 8831, aino.laakso@mailand.fi

Essilor

Essilor är världens ledande tillverkare av glasögonlinser. Våra linser säljs i över 200 000 optikeraffärer i hundra länder. Vårt linssortiment omfattar totalt ungefär 5 miljarder olika alternativ. Essilor har varit verksamt i Norden i över 30 år och är ett av de ledande företagen i branschen i Finland, Sverige och Norge. Essilor har totalt ungefär 200 linssliperier runtom i världen.

Essilor Oy är Essilor International SA:s dotterbolag i Finland. Essilors personal uppgår till 42 700 personer runtom i världen, varav 48 för tillfället arbetar i Finland. Essilors omsättning är 3,892 miljarder euro. Essilor Oy:s omsättning 2010 uppgick till ungefär 14 miljoner euro. www.essilor.fi

Taggar: