Den svenska röda stugan på väg bort

– Svenska mästare i måleri ser inflytande från Ernst, Timell och Roomservice när vi väljer ny färg

Grått är den populäraste färgen när svenskar målar om sina hus. Vitt ligger hack i häl som den näst populäraste fasadfärgen medan rött tar tredje platsen. Det visar en ny undersökning bland svenska proffsmålare från Målarmästarna.

Undersökningen visar att den populäraste fasadfärgen är grått medan vitt tar en stark andra placering. Det ett stort gap till rött, som med tolv procent tar listans tredje placering.

– Svart är en fasadfärg som ökar snabbt i popularitet. Det är kul att vi vågar måla våra hus i moderna färger. Här tror jag Ernst, Martin Timell och Johnnie från Roomservice har påverat oss mycket. säger Andreas Gärdin Hyttsten som kommer att representera Sverige i Yrkes-VM i London i början av oktober.

Varken ”latte” eller gult är efterfrågade när svenskar målar om sina hus. Bara fyra procent av målarna anger gult som den populäraste färgen. Ännu färre – två procent – anger latte som den populäraste färgen.

– Visst hör den faluröda stugan till den svenska landskapsbilden, men stugan kan lika gärna vara falublå, mossgrön eller varför inte sobert champagnegul? Frågar Andreas Gärdin Hyttsten.

– Att måla om huset tar ofta lång tid och kräver mer arbete än vad man räknat med. Ett tips när man ska måla om huset är att kontakta en eller flera professionella målare för att få en fingervisning om hur mycket tid arbetet kommer att ta, avslutar Andreas Gärdin Hyttsten.

Fyra i topp när svenskar målar om fasaden:

1. Grå (39 procent)
  2. Vit (35 procent)
  3. Röd (12 procent)
  4. Svart (8 procent)

För mer information vänligen kontakta:

Tina Thorsell, kommunikationsansvarig på Målaremästarna

Telefonnummer: 0770-93 90 22 E-post: tina.thorsell@maleri.se

Om Målaremästarna

Målaremästarna är bransch- och arbetsgivarorganisation för de professionella måleriföretagen i Sverige. Organisationen arbetar för att utveckla branschen och hantverket.

Om Andreas Gärdin Hyttsten

Andreas Gärdin Hyttsten är Sveriges tävlande i måleri under Yrkes-VM som går av stapeln i London under 5‑8 oktober i år. Andreas är 21 år gammal och kommer från Östersund. Andreas är Sveriges just nu bäste målare.

Om Yrkes-VM

Yrkes-VM arrangeras för 41:e gången och är idag världens fjärde största tävling sett till antal deltagare. 150 000 besökare förväntas närvara vid evenemanget. Bara sommar- och vinter-OS samt fotbolls-VM är större. Sveriges deltagande ger en fingervisning om hur nationen står sig internationellt inom hantverks- och industribranschen. Samtidigt lyfts samarbetet mellan deltagande länder och nya, ovärderliga, kontakter skapas för både deltagare och branscher.

Årets tävlingar går av stapeln på den internationella mässan ExCeL i London den 5-8 oktober 2011. Över 50 länder och 1000 killar och tjejer deltar i 45 yrkeskategorier. Sverige representeras av 27 ungdomar i 24 yrken, allt från frisör, målare, trädgårdsanläggare, VVS-montör till billackerare och hudterapeut.