Målade golv allt vanligare i svenska hem

Att måla golven blir allt vanligare visar en ny undersökning som Målaremästarna låtit göra ibland sina medlemsföretag. Helst ska golvet vara vitt, grått eller svart.

Drygt hälften av målarna, 65 procent, anger att det blir allt vanligare med målade golv.

– Det är inte så konstigt som det låter. Som ett komplement till den vita väggen vill många sätta färgen på golvet istället, säger Andreas Gärdin Hyttsten, Sveriges främste målare och Sveriges representant i Yrkes-VM.

Undersökningen visar att vitt är den populäraste golvfärgen (73 procent), därefter kommer grått (49 procent). Även svart är en omtyckt och modern golvfärg (30 procent). Däremot är inte färgerna rött, orange, grönt, rosa, blått eller lila efterfrågade golvfärger, anger proffsmålarna.

– Varför inte måla varannan golvplanka svart? Eller måla golvet rutigt i köket eller i badrummet? Det kan låta som det blir rörigt och plottrigt, men tro mig. Ett målat golv kan liva upp det tråkigaste rum, säger Andreas Gärdin hyttsten.

– Att måla golv är inte lätt. För att det ska bli bra måste grundarbetet vara perfekt och det kan vara svårt när det gäller golv. Mitt tips är därför att anlita en proffsmålare. Då sparar du både tid och pengar. Dessutom blir arbetet väl utfört, avslutar Andreas Gärdin Hyttsten.

De populäraste golvfärgerna:

1. Vitt (73 procent)
  2. Grått (48 procent)
  3. Svart (30 procent)

För mer information vänligen kontakta:

Tina Thorsell, kommunikationsansvarig på Målaremästarna

Telefonnummer: 0770-93 90 22 E-post: tina.thorsell@maleri.se

Om Målaremästarna

Målaremästarna är bransch- och arbetsgivarorganisation för de professionella måleriföretagen i Sverige. Organisationen arbetar för att utveckla branschen och hantverket.

Om Andreas Gärdin Hyttsten

Andreas Gärdin Hyttsten är Sveriges tävlande i måleri under Yrkes-VM som går av stapeln i London under 5‑8 oktober i år. Andreas är 21 år gammal och kommer från Östersund. Andreas är Sveriges just nu bäste målare.

Om Yrkes-VM

Yrkes-VM arrangeras för 41:e gången och är idag världens fjärde största tävling sett till antal deltagare. 150 000 besökare förväntas närvara vid evenemanget. Bara sommar- och vinter-OS samt fotbolls-VM är större. Sveriges deltagande ger en fingervisning om hur nationen står sig internationellt inom hantverks- och industribranschen. Samtidigt lyfts samarbetet mellan deltagande länder och nya, ovärderliga, kontakter skapas för både deltagare och branscher.

Årets tävlingar går av stapeln på den internationella mässan ExCeL i London den 5-8 oktober 2011. Över 50 länder och 1000 killar och tjejer deltar i 45 yrkeskategorier. Sverige representeras av 27 ungdomar i 24 yrken, allt från frisör, målare, trädgårdsanläggare, VVS-montör till billackerare och hudterapeut.