Målaremästarna vill ha ett nytt kollektivavtal för hela branschen

Målaremästarna och Svenska Målareförbundet har under dagen växlat avtalskrav. Målaremästarnas långsiktiga mål är ett flexibelt kollektivavtal där medarbetarna sätts i centrum och företagens egna förutsättningar styr hur avtalet tillämpas.

-          Måleriavtalet upprättades för över 80 år sedan och är inte anpassat till de förutsättningar som råder på marknaden idag. Vi vill ha ett helt nytt kollektivavtal som stärker hela måleribranschen. Det är en lång process och vi ser årets avtalsförhandling som ett steg på vägen, säger Björn Hellman, vd på Målaremästarna.

Målaremästarnas prioriterade frågor är större möjligheter till förhandling och beslut på varje arbetsplats samt ett modernare lönesystem där individuell lönesättning på sikt ersätter centrala modeller. Bland annat vill Målaremästarna införa ett premietillägg som gör det möjligt för arbetsgivarna att premiera sina medarbetare för annan kompetens än kvantitet. Övergripande vill Målaremästarna ge företagen ökat utrymme att tillämpa avtalet efter sina egna förutsättningar och de nya krav som marknaden har.

-          Ett kollektivavtal måste ha förankring i den verklighet vi lever i och vara utformat efter dem som omfattas. Det är nödvändigt att kunna anpassa avtalet efter det enskilda företagets verksamhet, kunders behov och medarbetarnas speciella önskemål. Vi vill tillsammans med facket utveckla ett flexibelt avtal som ger bättre förutsättningar för långsiktigt lönsamma företag och därmed säkra anställningar, säger Björn Hellman.

Förhandlingsdelegationerna från Målaremästarna och Målareförbundet inleder slutförhandling den 20 mars. Måleriavtalet omfattar cirka 11 000 medarbetare.

Mer information och Målaremästarnas yrkanden i sin helhet finns på www.maleri.se/avtal

För vidare kommentarer, vänligen kontakta vd Björn Hellman på telefon 0770-93 90 15.

Vi vill ha ett helt nytt kollektivavtal som stärker hela måleribranschen. Det är en lång process och vi ser årets avtalsförhandling som ett steg på vägen.
- Ett kollektivavtal måste ha förankring i den verklighet vi lever i och vara utformat efter dem som omfattas. Det är nödvändigt att kunna anpassa avtalet efter det enskilda företagets verksamhet, kunders behov och medarbetarnas speciella önskemål.Vi vill tillsammans med facket utveckla ett flexibelt avtal som ger bättre förutsättningar för långsiktigt lönsamma företag och därmed säkra anställningar.