Nej till svartjobb i Västerbotten

Västerbottningar är mindre benägna att anlita svart arbetskraft än övriga landet. Däremot tror fler västerbottningar att svartarbete förekommer i hemmen jämfört med allmänheten i stort. Det visar en Demoskopundersökning gjord på uppdrag av bransch- och arbetsgivarorganisationen Målaremästarna.

Sex av tio (60 %) av de tillfrågade i Västerbotten svarar att de inte skulle kunna tänka sig att anlita svart arbetskraft även om de visste att det inte skulle innebära någon påföljd. I övriga Sverige är motsvarande siffra 41 procent. Västerbottningar tar också större avstånd till att arbeta svart än allmänheten i övriga landet, och 56 procent svarar nej jämfört med rikets 48 procent.

- Att så pass många säger nej till svartjobb trots medvetenheten om att det inte skulle få några rättsliga påföljder är glädjande. Det visar tydligt att svartjobbsfrågan har utvecklats från en - kanske obefogad - rädsla för ”att åka dit” till en fråga om attityd och moral vilket är en oerhört positiv utveckling, säger Anders Lindqvist, regionansvarig på Målaremästarna i Norrland.

Vidare visar Målaremästarnas undersökning att fem av tio västerbottningar fortfarande tror att minst hälften av alla hantverkstjänster utförs svart. Två av tre (68 %) anser att svartjobb är ett allvarligt samhällsproblem där förlorade skatteintäkter upplevs som det i särklass största problemet.

Undersökningen presenterades vid det seminarium som idag ägde rum i Umeå på temat Svartjobb i byggbranschen. Seminariet anordnades av arbetsgivarorganisationerna Målaremästarna, VVS företagen, Sveriges Byggindustrier och Entreprenörföretagen. Medverkade i paneldebatten gjorde riksdagsledamöter från bägge blocken, Skatteverket och Ekobrottsmyndigheten.

- Samverkan mellan politiker, myndigheter och oss byggarbetsgivare är oerhört viktig för att ytterligare kunna minska och på sikt helt avskaffa den svarta sektorn. Dagens diskussioner om svartjobbsproblematiken, vilken lagstiftning som behövs och hur vi tillsammans ska arbeta vidare har varit mycket givande, säger Johan Hallberg, regionchef vid Sveriges Byggindustrier i Norra Norrland.

Undersökningen är genomförd av analysföretaget Demoskop. Undersökningen är baserad på 1 011 intervjuer bland allmänheten i hela landet och 300 i Västerbottens län. Undersökningen utfördes i landet under januari 2014 och i Västerbotten under februari 2014.

Vid frågor om seminariet, vänligen kontakta Anders Lindqvist, regionansvarig Målaremästarna Norrland, på anders.lindqvist@maleri.se
eller 070-619 90 33.

För mer information om undersökningen, vänligen kontakta Cecilia Ergon, kommunikationsansvarig Målaremästarna, på cecilia.ergon@maleri.se
eller 070-22 50 004.

- Att så pass många säger nej till svartjobb trots medvetenheten om att det inte skulle få några rättsliga påföljder är glädjande. Det visar tydligt att svartjobbsfrågan har utvecklats från en - kanske obefogad - rädsla för ”att åka dit” till en fråga om attityd och moral vilket är en oerhört positiv utveckling, säger Anders Lindqvist, regionansvarig på Målaremästarna i Norrland.
Anders Lindqvist