Oansvarigt sympativarsel från Målareförbundet

Svenska Målareförbundet har idag lagt ett sympativarsel i den varslade konflikten mellan Seko/Fastighets och Almega Tjänsteförbunden. Totalt drabbas fem arbetsplatser av total arbetsnedläggelse och blockad från den 17 juni om sympatiåtgärderna träder i kraft.

- Efter vårens mycket infekterade avtalsrörelse har vi på Måleriföretagen arbetat för att relationerna mellan parterna ska stärkas. Ett sympativarsel så tätt inpå avslutade avtalsförhandlingar gör det naturligtvis oerhört svårt. Vi känner oss både besvikna och förvånade över att Målareförbundet lägger ett sympativarsel inom ett område som överhuvud taget inte berör måleri, dessutom mitt under högsäsong när företagen har som mest att göra. Deras agerande är mycket oansvarigt, säger Björn Hellman, vd för Måleriföretagen i Sverige.

- I ett större perspektiv ställer det här givetvis även frågan om hur den svenska strejkrätten är utformad. Att ett fackförbund kan gå in och sympativarsla inom ett område som inte på minsta vis berör deras verksamhet är anmärkningsvärt. På sikt hotar detta den svenska välfärden, vilket tyvärr inte verka bekymra Svenska Målareförbundet, avslutar Björn Hellman

Om sympatiåtgärderna träder i kraft sker detta från den 17 juni 2016 kl 17.00.

Ta del av Målareförbundets varsel i sin helhet.

För kommentarer, vänligen kontakta Björn Hellman, vd Måleriföretagen i Sverige, på 070-934 90 15.

För mer information, kontakta Cecilia Ergon, kommunikationschef på Måleriföretagen i Sverige, 070-22 50 004

Måleriföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation med uppdraget att utveckla det professionella måleriet i Sverige. Det gör vi bland annat genom att erbjuda kvalificerade tjänster inom medlemsservice och branschutveckling samt genom att förbättra förutsättningarna och näringsvillkoren för våra medlemsföretag och branschen i stort. Måleriföretagen företräder cirka 1400 medlemsföretag.

- Efter vårens mycket infekterade avtalsrörelse har vi på Måleriföretagen arbetat för att relationerna mellan parterna ska stärkas. Ett sympativarsel så tätt inpå avslutade avtalsförhandlingar gör det naturligtvis oerhört svårt. Vi känner oss både besvikna och förvånade över att Målareförbundet lägger ett sympativarsel inom ett område som överhuvud taget inte berör måleri, dessutom mitt under högsäsong när företagen har som mest att göra. Deras agerande är mycket oansvarigt.
- I ett större perspektiv ställer det här givetvis även frågan om hur den svenska strejkrätten är utformad. Att ett fackförbund kan gå in och sympativarsla inom ett område som inte på minsta vis berör deras verksamhet är anmärkningsvärt. På sikt hotar detta den svenska välfärden, vilket tyvärr inte verka bekymra Svenska Målareförbundet.