Rött är dött - vitt populärast

Vit är den populäraste färgen när svenskar målar om hemma. Grå är populärt i vardags- och pojkrummet medan ”latte” är vanligt i sovrummet. Röd färg är det däremot få som vill ha på väggen i något av husets rum. Det visar en ny undersökning bland svenska proffsmålare från Målaremästarna.

Undersökningen visar att vit är den i särklass vanligaste färgen i de svenska hemmen. Grå är också populärt, speciellt i vardagsrummet och i pojkrummet. Färgen ”latte” vill många ha i sovrummet. Rosa och blå är vanligt i flick- respektive pojkrummet.

– Resultatet är tyvärr ganska väntat. Vit är i och för sig en fin och elegant färg. Det blir aldrig fel med vitt, men jag önskar vi svenskar vågade ta ut svängarna lite mer när vi väljer färg, säger Andreas Gärdin Hyttsten, Sveriges främste målare och Sveriges representant i Yrkes-VM.

– Ett tips till alla som funderar på att måla om är att kombinera den vita väggen med personligt utformad väggmålning på en av väggarna. Eller kanske måla snickerier som golvlister och möbler i en annan färg. Använd fantasin och sätt färg på tillvaron, säger Andreas Gärdin Hyttsten.

Populäraste färgerna
  1. Vitt – vill svensken ha i alla rum
  2. Grått – helst i vardagsrummet och pojkrummet
  3. ”Latte” – populär färg i sovrummet
  4. Rosa – efterfrågad flickrumsfärg
  5. Blått – omtyckt färg för pojkrummet
Inte lika populära färger
  1. Rött – inte populär i någon av husets rum
  2. Gul – några privatpersoner efterfrågar gul i flickrummet
  3. Lila – även lila efterfrågas ibland till flickrummet
  4. Grönt – några vill ha grönt i sovrummet

Bildtext

Målare, Andreas Gärdin Hyttsten.

Fotograf, Göran Strand.

För mer information vänligen kontakta:

Tina Thorsell, kommunikationsansvarig på Målaremästarna

Telefonnummer: 0770-93 90 22 E-post: tina.thorsell@maleri.se

Om Målaremästarna

Målaremästarna är bransch- och arbetsgivarorganisation för de professionella måleriföretagen i Sverige. Organisationen arbetar för att utveckla branschen och hantverket.

Om Andreas Gärdin Hyttsten

Andreas Gärdin Hyttsten är Sveriges tävlande i måleri under Yrkes-VM som går av stapeln i London under 5‑8 oktober i år. Andreas är 21 år gammal och kommer från Östersund. Andreas är Sveriges just nu bäste målare.

Om Yrkes-VM

Yrkes-VM arrangeras för 41:e gången och är idag världens fjärde största tävling sett till antal deltagare. 150 000 besökare förväntas närvara vid evenemanget. Bara sommar- och vinter-OS samt fotbolls-VM är större. Sveriges deltagande ger en fingervisning om hur nationen står sig internationellt inom hantverks- och industribranschen. Samtidigt lyfts samarbetet mellan deltagande länder och nya, ovärderliga, kontakter skapas för både deltagare och branscher.

Årets tävlingar går av stapeln på den internationella mässan ExCeL i London den 5-8 oktober 2011. Över 50 länder och 1000 killar och tjejer deltar i 45 yrkeskategorier. Sverige representeras av 27 ungdomar i 24 yrken, allt från frisör, målare, trädgårdsanläggare, VVS-montör till billackerare och hudterapeut.