Sofie tar Sverige till toppen i Måleri-VM

Världsmästerskapet i Måleri är klart och Krokomstjejen Sofie Lindgren har placerat sig bland toppskiktet. Måleri-VM avgjordes under World Skills i Leipzig den 3 – 6 juli. Sofies prestation resulterade i en åttondeplats. Sofie erhöll dessutom en hedersmedalj som ett resultat av sin höga totalpoäng samt kom på första plats i tävlingsmomentet i tapetsering. Sverige har nu återigen fått ett kvitto på att våra målare är bland de absolut bästa i världen.

– Jag är nöjd med min insats och enormt stolt över att få representera Sverige i VM. Det här världsmästerskapet är det enda som har funnits i mitt huvud den sista tiden och det känns skönt att kunna säga att jag gjorde mitt bästa, säger Sofie Lindgren som precis har tagit studenten från Jämtlands Gymnasium Palmcrantz i Östersund och nu har fått anställning som lärling hos KM Måleri AB i Östersund.

Sofie Lindgren har tävlat under fyra dagar och kunskaperna har verkligen satts på prov med följande moment: målning av snickerier och dörr, tapetsering, fri dekorationsmålning, bildöverföring och schablonering samt färgnyansering.

– Sofie har gjort en fantastisk insats och återigen bevisat att våra svenska målare är av världsklass. Jag var med under hela VM och är väldigt imponerad över den höga nivå som hon höll hela vägen, säger Jonas Fornelius, som är projektledare för tävlingsverksamheten på Måleribranschens Yrkesnämnd.

Måleri-VM går av stapeln vartannat år och Sverige har tidigare deltagit fem gånger. Sveriges bästa placering är en delad fjärdeplats i London 2011 som Andreas Gärdin Hyttsten kammade hem.

– Det har varit en jättekul och lärorik resa. Nu ser jag fram emot att sätta igång att arbeta och vidareutveckla mina kunskaper i yrkeslivet. Att arbeta som målare är både kreativt och omväxlande och nu har jag massor av nya idéer och inspiration från den här resan som jag vill använda i mitt yrkesliv, avslutar Sofie Lindgren.

För mer information om tävlingen, kontakta: Jonas Fornelius, projektledare för tävlingsverksamheten på Måleribranschens Yrkesnämnd E-post: jonas.fornelius@maleri.se Tel: 070-397 53 07

Målerilandslaget utgörs av Sveriges tre bästa unga målare, vilka utses under Måleri-SM vartannat år. De tio som tävlar i Måleri-SM utses genom fem kvaltävlingar i Umeå, Göteborg, Helsingborg, Nyköping och Stockholm, med sammanlagt 40 deltagare. Måleri-SM arrangeras av Måleribranschens Yrkesnämnd (MYN), som är ett samarbete mellan Målaremästarna och Svenska Målareförbundet kring yrkesutbildningsfrågor inom måleribranschen. Syftet med den internationella tävlingen World Skills, där Måleri-VM äger rum, är att inspirera unga att söka sig till moderna yrkesutbildningar. Mer information finns på  www.malare.nu .

– Det har varit en jättekul och lärorik resa. Nu ser jag fram emot att sätta igång att arbeta och vidareutveckla mina kunskaper i yrkeslivet. Att arbeta som målare är både kreativt och omväxlande och nu har jag massor av nya idéer och inspiration från den här resan som jag vill använda i mitt yrkesliv.
Sofie Lindgren