Svenskarna ger tummen upp för ROT

ROT-avdraget har ett brett stöd i hela landet. Störst stöd har reformen i Västmanland och Östergötland. Svenskarna tror också att ett avskaffat ROT-avdrag skulle leda till ökat svartarbete. Det visar en Demoskopundersökning gjord på uppdrag av bransch- och arbetsgivarorganisationen Målaremästarna.

Under 2013 utnyttjade omkring en miljon svenskar ROT-avdraget. Närmare åtta av tio svenskar (77 %) tycker att det är bra att möjligheten till ROT finns.

— Tidigare undersökningar som Målaremästarna har gjort visar att svenskarna tycker att svartjobb är ett allvarligt samhällsproblem. ROT-avdraget har i princip konkurrerat ut den svarta privatmarknaden och har gjort det enkelt och ekonomiskt fördelaktigt för privatpersoner att anlita seriösa företag. Det förklarar sannolikt det breda stödet i landet, säger Björn Hellman, vd på Målaremästarna.

— Att svartjobben minskar förbättrar självklart medarbetarens arbetsmiljö men gör det också enklare för privatpersoner att reklamera eventuella brister i utförandet. Dessutom slipper våra ungdomar att fastna i en svartjobbsfälla när de träder in på arbetsmarknaden, fortsätter han.

Undersökningen visar också att åtta av tio svenskar (78 %) tror att ett avskaffat ROT-avdrag skulle öka människors benägenhet att anlita svart arbetskraft.

— Svenskarnas attityder gentemot svartjobb har förbättrats avsevärt de senaste åren, där fler vill göra rätt för sig. Detta är oerhört positivt. Men vi kan också konstatera att det faktiskt finns en stark koppling mellan ekonomi och köp av hantverkstjänster. Skulle ROT-avdraget avskaffas ser vi en betydande risk att många köpare faller tillbaka i gamla mönster, säger Björn Hellman.

Undersökningen är genomförd av analysföretaget Demoskop. Undersökningen är baserad på 4 194 intervjuer bland allmänheten i hela landet. Undersökningen utfördes i landet under september 2013, november 2013, januari 2014 och april 2014.

Vid frågor, vänligen kontakta Björn Hellman, vd Målaremästarna på bjorn.hellman@maleri.se eller 070-934 90 15.

Procent
Andel som anser att det är bra att möjligheten till ROT finns
Sverige 77
Blekinge 73