Svensken renoverar helst vardagsrummet

Vardagsrummet står högst upp på listan när svenskarna väljer vilket rum de ska renovera. Köket tar andra platsen medan sovrummet kommer på tredje plats. Badrummet kommer långt ner på listan. Det visar en ny undersökning bland svenska proffsmålare från Målaremästarna.

Undersökningen visar att en majoritet på 58 procent av svenskarna placerar vardagsrummet högst upp på önskelistan när de ska renovera hemma. Bara två procent vill helst renovera badrummet.

– Jag är lite överraskad över resultatet, säger Andreas Gärdin Hyttsten, Sveriges främste målare och Sveriges representant i Yrkes-VM. Att vardagsrummet, sovrummet och köket var populära renoveringsobjekt har jag förstått, men jag upplever att även badrummet var en del av renoveringstrenden.

– Oavsett var man ska renovera, råder jag alla som planerar att måla om hemma att investera i bra färger och hoppa över de billigaste alternativen. Skaffa kvalitetsverktyg. Det blir en enorm skillnad på slutresultatet om du använder en dyr pensel jämfört med om du använder den billigare varianten, säger Andreas Gärdin Hyttsten.

Tre i topp när svensken renoverar huset:

1. Vardagsrummet                58 procent
  2. Köket                                  21 procent
  3. Sovrummet                         19 procent

Bildtext: Andreas Gärdin Hyttsen

Fotograf Göran Strand

För mer information vänligen kontakta:

Tina Thorsell, kommunikationsansvarig på Målaremästarna

Telefonnummer: 0770-93 90 22 E-post: tina.thorsell@maleri.se

Om Målaremästarna

Målaremästarna är bransch- och arbetsgivarorganisation för de professionella måleriföretagen i Sverige. Organisationen arbetar för att utveckla branschen och hantverket.

Om Andreas Gärdin Hyttsten

Andreas Gärdin Hyttsten är Sveriges tävlande i måleri under Yrkes-VM som går av stapeln i London under 5‑8 oktober i år. Andreas är 21 år gammal och kommer från Östersund. Andreas är Sveriges just nu bäste målare.

Om Yrkes-VM

Yrkes-VM arrangeras för 41:e gången och är idag världens fjärde största tävling sett till antal deltagare. 150 000 besökare förväntas närvara vid evenemanget. Bara sommar- och vinter-OS samt fotbolls-VM är större. Sveriges deltagande ger en fingervisning om hur nationen står sig internationellt inom hantverks- och industribranschen. Samtidigt lyfts samarbetet mellan deltagande länder och nya, ovärderliga, kontakter skapas för både deltagare och branscher.

Årets tävlingar går av stapeln på den internationella mässan ExCeL i London den 5-8 oktober 2011. Över 50 länder och 1000 killar och tjejer deltar i 45 yrkeskategorier. Sverige representeras av 27 ungdomar i 24 yrken, allt från frisör, målare, trädgårdsanläggare, VVS-montör till billackerare och hudterapeut.