Sverige världsmästare i tapetsering

Andreas Gärdin Hyttsten från Östersund har kammat hem guldmedalj i tapetsering i Yrkes-VM i London. Yrkes-VM pågår den 5-8 oktober i London och beräknas få över 150 000 besökare. Totalt tävlar över tusen personer i 24 olika yrken.

– Koncentration, tempo och styrka krävs för att ta medalj i VM. Jag är glad och stolt över att mina nerver höll och att jag lyckades prestera på topp under hård konkurrens. Nu måste jag fokusera på resterande moment, tävlingarna är inte slut förrän på lördag, säger en stolt Andreas Gärdin Hyttsten.

Under Yrkes-VM tävlar Andreas i grenarna fri dekorationsmålning, tapetsering, målning av snickerier och vägg, färgnyansering, bildöverföring och schablonering samt hastighetstävling. En millimeter fel i tävlingsmomentet dekorationsmålning ger många poängs avdrag.

Yrkes-VM arrangeras för fyrtioförsta gången och är idag världens fjärde största tävling sett till antal deltagare. Prisutdelning kommer hållas under söndag kväll. Sverige representeras av 27 ungdomar i 24 yrken, allt från frisör, målare, trädgårdsanläggare, VVS-montör till billackerare och hudterapeut.

Fotograf Conny Lundberg

För mer information vänligen kontakta:

Tina Thorsell, kommunikationsansvarig på Målaremästarna

Telefonnummer: 0770-93 90 22 E-post: tina.thorsell@maleri.se

Om Målaremästarna

Målaremästarna är bransch- och arbetsgivarorganisation för de professionella måleriföretagen i Sverige. Organisationen arbetar för att utveckla branschen och hantverket.

Kontaktuppgifter Andreas Gärdin Hyttsten:

Telefonnummer: 073-818 55 65

Fakta Andreas Gärdin Hyttsten

Andreas Gärdin Hyttsten är 21 år och bor i Östersund. Efter uttagningstävlingar i tuff konkurrens stod det i mars 2011 klart att målaren Andreas Gärdin Hyttsten kommer att representera Sverige i tävlingsmomentet måleri under Yrkes-VM i London.

Fakta om Yrkes-VM

Yrkes-VM arrangeras för fyrtioförsta gången och är idag världens fjärde största tävling, sett till antal deltagare. 150 000 besökare förväntas närvara vid evenemanget. Bara sommar- och vinter-OS samt fotbolls-VM är större. Sveriges deltagande ger en fingervisning om hur nationen står sig internationellt inom service- och industribranschen. Samtidigt lyfts samarbetet mellan deltagande länder och nya, ovärderliga, kontakter skapas för både deltagare och branscher.

Årets tävlingar går av stapeln på den internationella mässan ExCeL i London den 5-8 oktober 2011. Över 50 länder och 1 000 killar och tjejer deltar i 45 yrkeskategorier. Sverige representeras av 27 ungdomar i 24 yrken, allt från frisör, målare, trädgårdsanläggare, VVS-montör till billackerare och hudterapeut.

Om Måleribranschens yrkesnämnd (MYN)

Måleribranschens Yrkesnämnd är ett samarbete mellan Målaremästarna och Svenska Målareförbundet kring yrkesutbildningsfrågor. Organisationen arbetar för att utveckla branschen och hantverket.