Mässrestauranger på Malmömässan märks för ärligare mat

Mässrestauranger i Malmö uppfyller nu KRAV-märkningens tuffa regler som det första mässrestaurangsföretaget i Sverige. Därmed får de sina restauranger och caféer certifierade från och med den 20 oktober 2013. Mässrestauranger ansvarar för all mat på Malmömässan.

I samband med ekomässan Natural Products Scandinavia tar Mässrestauranger i Malmö ytterligare ett steg i sin satsning för hållbar gastronomi. Efter en noggrann granskning blir nu restaurangerna Cloud och Forest samt caféerna på Malmömässan KRAV-märkta.

– Att bli KRAV-märkt känns helt rätt i tiden och visar var vi står i arbetet för ett hållbart samhälle. KRAV-märkt mat och dryck är godare, nyttigare och miljövänligare, säger Anna Haxne, Platschef på Mässrestauranger i Malmö.

KRAV är Sveriges mest kända miljömärkning och visar att en produkt är ekologiskt producerad. Till skillnad från många andra ekomärkningar tar KRAV även hänsyn till klimatfrågor och sociala förhållanden.

Mässrestauranger i Malmö arbetar kontinuerligt med lokala råvaror och smaker från den skånska matkulturen. Tanken är att värna om de skånska producenterna samtidigt som man får godare mat och nöjdare gäster. Till exempel kommer grisköttet från Olinge utegrisar, uppfödda i trakterna av Wanås Slott, kycklingen köps från Fridhilskyckling ute på den vackra Bjärehalvön och tupp hittas hos Tockafarmaren nära Lund.

För bildmaterial och logotyper:
www.massrestauranger.se/malmo

Anne Haxne, platschef Mässrestauranger, anna.haxne@malmomr.se, 040-642 10 01

Om Mässrestauranger

Mässrestauranger är ett privatägt företag som startades av Åke Johansson 1962. I dag ägs och drivs företaget av systrarna Maria Stridh och Kerstin Johansson samt modern Karin Johansson. VD är Maria Stridh som är tredje generationen i restaurangbranschen. I företagsgruppen ingår även Engsholms Slott samt Glada Ankan Restaurang & Catering AB som bland annat driver Teaterbaren i Kulturhuset. Sedan början av 2012 driver man även det nystartade företaget Stadshusrestauranger Stockholm AB som ansvarar för all restaurangdrift i Stockholms Stadshus där bl a restaurangerna Stadshuskällaren och Ragnars Skafferi ingår. I uppdraget ingår även bankettverksamheten i Blå Hallen och Gyllene Salen där bland annat Nobelbanketten äger rum. Läs mer om Mässrestauranger.

Artexis Nordic ingår i ett av Europas största mässbolag Artexis Group och arrangerar ett 20-tal egna mässor årligen i två av Sveriges ledande mötesplatser - Malmömässan och Kistamässan. Nya Malmömässan i Hyllie i närheten av Malmö Arena, har en anläggning om 20 000 kvadratmeter och är i första hand avsedd för mässor och kongresser, men lämpar sig även för arrangemang som kräver större inomhusytor. Kistamässan, placerad i hjärtat av företagsexpansiva Kista Science City i Stockholm, har sedan starten 2008 etablerat sig som en modern mötesplats för mässor och externa evenemang med en anläggning om totalt 15 000 kvadratmeter. Läs mer om Artexis
.