Djurägande sparar miljarder

Report this content

En nyligen presenterad ekonomistudie från George Mason University, visar att djurägandet i USA avsevärt sänker kostnaderna för hälso- och sjukvård.

- Att sällskapsdjur har positiva effekter på människors hälsa vet man sedan tidigare, men detta är första gången som någon har undersökt hur detta påverkar den amerikanska hälso- och sjukvården, säger PhD Terry L Clower som är en av två forskare som genomfört studien.

Någon motsvarande studie har inte gjorts i Sverige, men Socialstyrelsen publicerade 2014 en rapport där man slår fast att assistanshundar för personer med fysisk funktionsnedsättning och/eller kronisk sjukdom är en god investering för samhället.

Socialstyrelsen skriver i sin sammanfattning ”Service- och signalhundar minskar i genomsnitt förarnas behov av offentliga stödinsatser med 197 000 kronor under en tioårsperiod.”

Forskarna vid George Mason har gått ett steg längre och räknat ut att besparingarna för samhället är så stora som 11,7 miljarder dollar per år, det vill säga närmare 100 miljarder svenska kronor! Människor med sällskapsdjur är friskare, mår bättre och anlitar sjukvården i mindre utsträckning än människor utan djur.

- Företag i sjukförsäkringsbranschen borde väga in dessa fakta när det listar hälsofaktorer som kan sänka premierna, säger Steven Feldman Executive Director för HABRI som publicerat rapporten. Djurägande gör att människor håller sig friska.

Det innebär att de söker läkarvård i mindre utsträckning än människor som inte har sällskapsdjur, vilket sparar det amerikanska samhället ungefär 11,37 miljarder dollar per år. Utöver detta står USAs 20 miljoner hundägare för besparingar på 417 miljoner dollar då de, bland annat genom sina regelbundna promenader, mer sällan lider av övervikt jämfört med icke hundägare.

Forskarna skriver i sin rapport att besparingarna för samhället troligen är ännu högre än vad denna studie visar eftersom man inte tagit med kostnaderna för hjärt- kärlsjukdomar, kolesterol, högt blodtryck, diabetes, stress och olika former av psykisk ohälsa; sjukdomar där man i annan forskning har sett att sällskapsdjuren har en positiv inverkan, men där man ännu inte mätt de samhällsekonomiska effekterna.

”Thinking about things that people should do to maintain their health – get a pet!”

Och visst tyder allt på att det stämmer, både för den enskilda människan och för samhället i stort. Sällskapsdjur är rena hälsokuren. Och rena sparbössan för samhällsekonomin.

Faktaruta

• Undersökningen The Health Care Cost Savings of Pet Ownership är gjord av PhD Terry L. Clower och PhD Tonya T. Neaves, George Mason University, Fairfax, Virginia. Webbsida: https://www2.gmu.edu/
  • HABRI (The Human Animal Bond Research Initiative) som publicerat rapporten, webbsida: https://habri.org/

Text och foto: Lena Heimlén