Bråka mindre – tjäna mer

​På snart sagt alla arbetsplatser förekommer interna konflikter. Merparten av konflikterna löser sig genom att berörda parter kommer överens men samtidigt uppger var tredje anställd att konflikterna tystas ner med intriger och grupperingar som följd. Och samtidigt framgår att företag där konflikter tystas ned eller ignoreras har sämre lönsamhet än de som har en positiv och konfliktlösande företagskultur. Det framgår av den senaste Work Life-undersökningen i samarbete med Kairos Future där drygt 12 000 personer i Manpower-panelen svarat på frågor om vad som kännetecknar konflikter på arbetsplatsen.

Undersökningen visar att företag som ofta ”lägger locket på” och inte diskuterar uppkomna problem på arbetsplatsen går sämre ekonomiskt. Bristen på professionell konflikthantering leder till intriger och grupperingar och att medarbetare oftare slutar på arbetsplatsen.

– Undersökningen visar att lönsamma företag karaktäriseras av en positiv stämning och medarbetare med ett starkt engagemang, vilket visar att arbetsgivarna måste bli betydligt bättre på att skapa en sund företagskultur med högt i tak och förståelse för olikheter, säger Peter Lundahl, VD för Manpower Sverige.

Det vanligaste sättet att hantera en konflikt på arbetsplatsen är att de berörda parterna löser den på egen hand utan inblandning från chefer. När konfliken hanteras på detta sätt är utgången oftast positiv. Åtta av tio som hanterar konflikten på detta sätt lyckas sluta fred och enas. Det näst vanligaste sätter är att chefen försöker lösa konfliken mellan medarbetarna och i 71 procent av fallen blir utgången positiv och parterna sluter fred.

Hantverkare och media mest konfliktbenägna

De yrkesgrupper som är mest konfliktbenägna på arbetsplatsen är hantverkare och media- och kulturanställda. Bland de tillfrågade i dessa yrkesgrupper svarar så många som hälften att konflikter mellan chef och medarbetare uppstår ”ofta” eller ”ibland” på arbetsplatsen.

Den yrkesgrupp som är minst benägna till konflikter på arbetsplatsen är IT-branschen och yrken inom teknikbranschen och det naturvetenskapliga området. Endast en fjärdedel uppger att konflikter mellan chef och medarbetare uppstår ”ofta” eller ”ibland”.

Färre intriger och grupperingar i Norge

Undersökningen har även genomförts i Norge och det är relativt små skillnader mellan länderna. Dock är det vanligare i Sverige än i Norge att konflikter på arbetsplatsen leder till intriger och grupperingar

Undersökningen samt bild på VD Peter Lundahl finns på www.manpower.se/press

Manpower skapar och levererar tjänster som gör kunderna till vinnare på en föränderlig arbetsmarknad. Manpower genererar drygt 20 000 jobb per år i Sverige. Manpower är med sina 4 000 kontor i 82 länder världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster såsom uthyrning, rekrytering, hälsa, jobbförmedling, outsourcing och omställning. Manpower Sverige finns på 70 orter och har 11 000 medarbetare.