1-åring har räddat 100-tals ton mat från att slängas

Den 5 oktober firar Matsmarts lager i Katrineholm ett år. Samtidigt jublar miljön över att hundratals ton mat har räddats från att slängas.
Lagret är hjärtat i vår verksamhet. Hade inte det fungerat så hade vi inte lyckats minska matsvinnet på det sätt vi gör, säger Ulf Skagerström, en av grundarna till Matsmart.

Beställningar från hela Sverige, och sedan någon månad tillbaka även från Norge, hamnar på Matsmarts lager i Katrineholm. Där tas ordern emot, packas och skickas ut till tusentals kunder varje månad. I Katrineholm sitter också Matsmarts kundtjänst som besvarar frågor om exempelvis varor, leveranssätt och beställningar.

– Att kundtjänst och lager arbetar tätt tillsammans har många fördelar. Det går snabbt och enkelt att reda ut eventuella frågetecken och även att sprida information sinsemellan. Lagret i Katrineholm har gjort oss starkare som företag, säger Ulf Skagerström.

Antalet anställda i Katrineholm har växt rejält: från 26 vid öppningen 2015 till drygt 40 i oktober 2016. Målet är fortsatt tillväxt vilket kommer att generera än fler arbetstillfällen. Kunderna har också ökat i antal vilket företagets omsättning visar då den steg med 200 procent under andra kvartalet 2016 jämfört med motsvarande period 2015. Hittills har runt 150 000 beställningar lämnat Katrineholm, vilket innebär att hundratals ton mat har räddats från att slängas.

– Att minska matsvinnet och göra något bra för miljön tilltalar väldigt många. Vi kombinerar det med väldigt låga priser och märker att våra kunder återkommer i hög utsträckning samtidigt som de handlar för allt högre belopp, säger Ulf Skagerström.

Matsmart drivs med den enkla idén att köpa in varor som annars i många fall skulle kastas – på grund av kort datum, förpackningsbyte, säsongsvaror eller liknande – och sälja dem till konsumenter över hela Sverige via webben till rejält sänkta priser.

– Vissa är fundersamma på bäst-före-märkningen och det är en otroligt inspirerande och tacksam fråga att jobba med. Det är många som kopplar datumet till kvalitén på maten, men vad det egentligen säger är att producenten garanterar att varan håller exakt samma kvalitet som vid tillverkningstillfället fram till detta datum.

Att det finns enorma marginaler i märkningen – inte sällan många år – bevisas inte minst av att Matsmart i princip inte tar emot några klagomål alls från kunderna gällande matens kvalité.

– Man ska också komma ihåg att det bara är en mindre del av vårt utbud som har kort eller utgånget bäst före-datum. Det finns mängder av andra anledningar att varorna hamnar hos oss, exempelvis förpackningsbyten och överproduktion, säger Ulf Skagerström.

Matsmart firar ettårsdagen i Katrineholm genom att ge alla avhämtningskunder som beställer under jubileumsveckan en liten gåva.

– Det känns kul att kunna bjuda tillbaka till våra kunder i Katrineholm med omnejd – de blir allt fler för varje vecka och mottagandet är enormt positivt. Det är tack vare dem som vi är där vi är i dag, säger Ulf Skagerström.

För mer information, kontakta: Ulf Skagerström, ulf@matsmart.se eller 070-431 42 27