E-barometern visar stark tillväxt – Matsmart ökar 200 procent

Livsmedelshandeln på nätet ökade med 38 procent under det andra kvartalet enligt E-barometern från Postnord.
Matsmart.se växte än mer under samma period – cirka 200 procent.
– Jag kunde inte drömma om den här tillväxttakten när vi startade för två år sedan, säger Matsmarts vd Karl Andersson.

Matsmart drivs med den enkla idén att köpa in varor som annars i många fall skulle kastas – på grund av kort datum, förpackningsbyte, säsongsvaror eller liknande – och sälja dem till konsumenter över hela Sverige via webben till rejält sänkta priser. Maten levereras hem eller till närmaste postutlämningsställe via PostNord.

Affärsidén har gått hem.

Från 2014 till 2015 ökade försäljningen med 1000 procent och tillväxttakten fortsätter att vara stark. Under det andra kvartalet 2016 skrivs Matsmarts ökning till cirka 200 procent vilket kan jämföras med snittet 38 procent för livsmedelshandeln på nätet.

– Vi har återkommande kunder som handlar för allt högre belopp. Dessutom tilltalas många av att kunna fynda samtidigt som de bidrar till en bättre miljö då varorna tas tillvara i stället för att slängas, säger Karl Andersson.

Sverige ligger dock efter internationellt sett då e-handeln står för 1,5 procent av omsättningen, vilket kan jämföras med Storbritanniens 6 procent.

– Livsmedel är en bransch som fullkomligt blomstrar, men tillväxten sker fortfarande från låga nivåer. Det finns dock goda förutsättningar för nätförsäljningen att ta en allt större andel av den totala försäljningen, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord.

E-barometern visar också att drygt fyra av tio svenska e-handelsbolag idag har försäljning till utlandet. Ytterligare ett av tio e-handelsföretag planerar att börja exportera sina varor under det närmaste året och Matsmart - som i oktober börjar leverera till Norge – är ett av dessa.

– Vårt speciella koncept tilltalar en stor skara människor och vi både tror och hoppas på samma succé i Norge som vi haft i Sverige, säger Karl Andersson.

E-barometern i sammanfattning:

* E-handeln ökade med 18 procent under andra kvartalet 2016.
* De branscher som ökar mest under perioden är bygghandeln (37 procent), livsmedelshandeln (38 procent) samt sport- och fritidshandeln (29 procent).
* De mest e-handlade varorna under perioden var kläder och skor (36 procent) respektive mediaprodukter (27 procent).
* Prognosen för helåret 2016 ligger kvar på 16 procent, vilket skulle betyda att e-handeln i Sverige skulle omsätta drygt 58 miljarder kronor.

För mer information, kontakta: Karl Andersson, karl@matsmart.se eller 070-761 48 16