Gainomax® räddar återhämtningsdryck via Matsmart

Gainomax® har bytt förpackningsdesign. Via Matsmart räddas restlagret med helt perfekt återhämtningsdryck i förpackningar med det tidigare utseendet.
– Gainomax tar ansvar för att minska matsvinnet och ser till att träningsintresserade över hela Sverige kan rädda produkterna till rabatterade priser, säger Matsmarts vd Karl Andersson.

I april lanserades ett nytt utseende på ”Gainomax Recovery Drink”. Tetra-förpackningen har en hög andel förnybart material och har också lanserats för att tydliggöra smaken. I samband med lanseringen fanns ett restlager kvar med den tidigare designen, som Gainomax nu räddar via Matsmart.

– Helt perfekta produkter ska givetvis inte slängas. Genom samarbetet med Matsmart har vi en kanal för att rädda drycken, erbjuda konsumenter en extra prisvärd produkt samtidigt som vi gör en god sak, säger Anna Dahlgren, marknadschef, Gainomax.

Totalt räddar Matsmart 200 000 Gainomax förpackningar med återhämtningsdryck, motsvarande 50 000 liter.

– Alla producenter har då och då utmaningar med olika produkter. Gainomax tar ansvar för miljön genom att se problemet och hitta kreativa lösningar. Det gör både miljön och våra matsmarta kunder till vinnare, säger Karl Andersson.

Matsmart säljer bland annat felmärkta och utgående varor till rabatterade priser med hemleverans över hela Sverige.

–Vår vision är en värld utan matsvinn. Matsmarts kunder gör en insats för miljön och får dessutom mer pengar över i plånboken, säger Karl Andersson.

Orsakerna till att mat och dryck säljs av Matsmart varierar men ofta beror det på överproduktion, säsongsvaror, förpackningsbyten och kort- eller passerat bäst före-datum. Under 2018 räddade Matsmarts kunder 3 218 ton mat från att slängas.

Om Matsmart
Matsmart är en nätbutik som säljer felmärkta eller utgående varor till rabatterade priser med hemleverans över hela Sverige. Bland varorna finns mat som i många fall annars hade slängts på grund av exempelvis förpackningsbyten, säsongsvaror eller kort bäst före-datum. Hos Matsmart får maten en andra chans.

Om Gainomax
Gainomax är Sveriges mest kända varumärke inom sport- och träningskost och är marknadsledande inom återhämtningsdryck. Gainomax har sedan 1990 varit uppskattats av såväl motionärer som toppatleter och erbjuder produkter för återhämtning efter träning för bättre prestation, men även funktionella mellanmål utan socker för alla på språng. Gainomax är ett svenskt varumärke ägt av Norrmejerier.

Karl Andersson, vd Matsmart: 070-761 48 16, karl@matsmart.se
Rikard Hellqvist, kommunikationsansvarig Matsmart, 070-842 77 33, rikard.hellqvist@matsmart.se
Anna Dahlgren, marknadschef, Gainomax, anna.dahlgren@norrmejerier.se