Hyber, Matsmart och Sellpy går ihop - satsar på gemensamt projekt för att inspirera till ett mer cirkulärt liv

Idag lanserar climate tech-bolagen Hyber, Matsmart och Sellpy sitt samarbete runt konceptet “Cirkulära Familjen”.

- Det som svetsar oss samman är viljan och övertygelsen att hållbarhet måste betyda bättre, roligare och enklare, snarare än de motsatser som man ibland känner att begreppet förknippas med idag. Därför satte vi oss ner och snackade om hur vi tillsammans skulle kunna inspirera till en hållbar livsstil som känns precis så: bättre! Säger Olivia Beke Rothschild, grundare av Hyber

Samhället är på väg att ställa om till cirkulärt. Men går det att göra utan att jobba halvtid med att odla och pyssla, laga all mat från grunden och ta två veckor på sig att resa från Stockholm till Berlin? Vilka möjligheter finns det  idag att leva: äta, umgås, resa, åka till jobb och skola, shoppa och uppleva saker på ett hållbart sätt  utan att ge avkall på livskvalité och "fun factor"? Går det ens?

Cirkulära Familjen är en serie för YouTube där man kommer att få följa en familj som testar olika sätt att leva mer cirkulärt. Under avsnitten kommer familjen att få försöka hitta klimatsmarta alternativ och ge betyg: bättre eller sämre? Enklare eller svårare? Dyrare eller billigare? Serien kommer att följa med genom årets olika händelser, i vardagen, på resa, på jobb och semester, hemma i köket och ute på byn.

Bakom serien står Hyber som hyr ut barnprodukter, Matsmart, som säljer matvaror och konsumentprodukter som annars riskerar att slängas och Sellpy som är Sveriges största second hand-sajt. Just nu pågår förberedelserna för att ta emot ansökningar från familjer som vill vara med.

- Det känns jättekul att göra det här ihop och vi är så taggade att sätta igång. Vi hoppas att vi får många ansökningar från familjer som vill bli cirkulära familjen! Säger Josefin Fridstrand, sverigechef för Matsmart.

Alma Riihelä, Sverigechef  på Sellpy : ser fram emot att den cirkulära resan ska börja:

- Just nu är det väldigt spännande. Vi vet ju ännu inte vilka som är den cirkulära familjen - eller vad den här resan kommer att landa i. Men vi satsar på att släppa första avsnittet med familjen i höst, då får vi veta mer!

Familjer som vill ansöka och personer som är nyfikna på serien hittar mer information på www.cirkularafamiljen.se.

För mer information, kontakta:

Hanna Thofelt Lindström, kommunikations- och hållbarhetschef på Matsmart, tel 076-316 12 07 mejl hanna.thofelt.lindstrom@matsmart.se

Om Hyber

Hyber är Nordens ledande uthyrningstjänst för barnprodukter. Hyber grundades 2015 med visionen om att skapa ett lättillgängligt system för barnfamiljer att införskaffa allt som behövs när familjen växer utan att kompromissa på miljön eller plånboken. Hyber arbetar ständigt för att minska tröskeln till cirkulär uthyrning så att fler barn kan växa upp med kvalité och samtidigt göra miljön en tjänst. Tack vare en unik returhantering och rekonditioneringsprocess och tillsammans med tusentals hybrande familjer gör Hyber en märkbart stor skillnad för planeten.

Om Matsmart

Matsmart är en av de största och enligt E-handelsbarometern även en av Sveriges mest populära e-handlare. På Matsmart kan kunderna handla icke-kyld mat och konsumentprodukter som annars riskerar att bli svinn, på grund av tex överproduktion eller säsongsvariationer. Matsmart startade med en insikt om hur galet mycket produkter som går till spillo i matsektorn. Och hur dåligt det är för både miljö och plånbok. Den här insikten blev till en snabbväxande e-handel, som idag finns på fyra europeiska marknader. År 2020 omsatte Matsmart 493 miljoner kronor.

Om Sellpy

Sellpy är Nordens största second hand-e-handel. Sellpy grundades 2014 med mål att göra det möjligt för alla att leva cirkulärt så att vi tillsammans kan minska på utsläppen och säkra en bättre framtid. Sellpy gör second hand enkelt: det enda du behöver göra är att packa ner allt som du inte längre använder i en Sellpy-påse.Vi hämtar påsen från dig, sorterar och kvalitetssäkrar varorna och ser till att det du inte längre behöver får en chans att hitta nya hem och komma till användning igen. Hittills har Sellpy, tillsammans med sina kunder, gett  över 10 miljoner varor ett nytt liv.