Idag öppnar Matsmart i Storbritannien

Idag lanserar Matsmart, e-handeln som säljer hållbar och billig mat och konsumentprodukter, sin femte marknad: Storbritannien. Lanseringen sker under namnet Motatos, som bolaget heter utanför Sverige och Finland. Det brittiska teamet leds av Christabel Biella, som bland annat jobbat för e-handlare som Swoon Farmdrop och House of Fraser.

Inför lanseringen har en rad samarbeten etablerats med brittiska livsmedelsproducenter och fyllt på lagret utanför London med välkända varumärken, som Heinz, Kellogg's och Walkers. Erbjudandet på den brittiska marknaden är mat och konsumentprodukter med upp till 60 procent rabatt, jämfört med fysiska matbutiker. I spåren av stigande inflation och ökande priser - i Storbritannien pratar man om cost of living crisis - har gensvaret från brittiska konsumenter hittills varit starkt positivt.

- Vi mjukstartade i mitten på förra veckan och har fått helt otroligt bra respons från brittiska konsumenter så här långt. Därför är jag väldigt glad att vi redan från start har ett mycket starkt team på plats, med Christabel i spetsen. Nu ska vi jobba tillsammans för att växa bolaget och hjälpa den brittiska livsmedelssektorn att lösa klimatutmaningarna kopplade till svinn, kommenterar Karl Andersson, vd och grundare för Matsmart.

Christabel Biella har 20 års erfarenhet från olika inköps- och marknadsföringsroller för e-handlare, som Farmdrop och Swoon. Hon kommenterar sitt uppdrag och lanseringen så här.

-Brittiska konsumenter är väldigt engagerade i hållbarhetsfrågor - och idag behöver de, mer än någonsin, enkla och prisvärda sätt att handla hållbart utan att det blir dyrare. Därför känns det väldigt spännande att jobba för Motatos. Det känns också inspirerande att det här är ett koncept som blivit väldigt framgångsrikt i andra europeiska länder. Nu börjar en väldigt spännande resa med att få in mer cirkularitet i den brittiska livsmedelsbranschen - med lägre klimatavrtryck och bättre priser som följd! Säger Christabel Biella.

Matförluster och -svinn är globalt ansvariga för 10 procent av världens samlade växthusgasutsläpp* och enligt brittiska regeringen uppgår landets årliga matsvinn till 9,5 miljoner ton**.

- Jag kan inte nog betona hur laddade vi är inför öppnandet på vår femte marknad. Marknadspotentialen är enorm och timingen kunde inte vara bättre - vår affär är mer relevant än någonsin, avslutar Karl Andersson.

Motatos brittiska sajt är här

För mer information, kontakta:

Hanna Thofelt Lindström, kommunikationschef, tel 076-316 12 07 mejl hanna.thofelt.lindstrom@motatos.com

Om Matsmart

Matsmart-Motatos är en europeisk mat-e-handel och impact-bolag. Bolaget bidrar till en hållbar reformering av det globala matsystemet med en affärsmodell som linjerar helt med det globala hållbarhetsmålet 12.3: att världens matsvinn ska halveras till år 2030. Idag finns Matsmart-Motatos med på Financial Times lista över Europas snabbast växande bolag och är etablerat på fyra europeiska marknader. På Matsmart-Motatos kan konsumenter handla mat och konsumentprodukter som annars skulle ha riskerat att slängas, på grund av till exempel överskottsproduktion, kort datum eller säsongsvariationer. År 2020 omsatte Matsmart-Motatos 493 miljoner kronor.

Citat

Karl Andersson, vd och grundare