Josefin Eslander är ny affärsutvecklingschef på Matsmart: Lanserar snacksprenumeration till företag

I dagarna lanserar Matsmart en prenumerationstjänst för företag som vill ha bättre snacks till sina anställda: “Sveriges smartaste fika”.

-  Vi har sett i vår data att det varit företag som handlat hos oss och vi har även fått en hel del förfrågningar från bolag som velat ha leveranser från oss till jobbet. Så mitt första uppdrag som affärsutvecklare blev att lansera en företagsprenumeration, berättar Josefin

Matsmart är e-handeln som köper mat och konsumentprodukter som riskerar att svinnas, exempelvis på grund av säsongsvariationer eller korta bäst-före-datum. Varorna säljs sedan till rabatterade priser direkt till konsument på nätet. Matsmart omsatte förra året ungefär en miljard och hösten 2023 passerade Matsmart sin miljonte kund i Sverige, men hittills har det inte funnits något bra sätt för företag att handla till sina anställda.

- Det ställer andra krav att leverera till företag. Framförallt behöver leveranserna anpassas, att använda lösningar för privatpersoner med leveranser kvällstid funkar såklart dåligt för arbetsplatser. Även företagsvänliga betallösningar behövs - och så måste det vara tidseffektivt och enkelt att beställa, sammanfattar Josefin.

“Sveriges smartaste fika” som prenumerationstjänsten heter har lanserats i tre olika storlekar för arbetsplatser med olika antal anställda. Urvalet i leveranserna görs automatiskt utan att kunderna behöver välja varje enskild produkt och baseras på undersökningar om vilken typ av snacks som funkar bra på jobbet.

- Vi har samlat in en hel del insikter och gjorde även en pilot när vi förstås plockade in en hel del feedback. Det man kan säga generellt är att olika typer av mellanmålsbars, kakor och riskakor med olika pålägg som nötsmör och röror är populärt. Men även nötter och te vill folk gärna ha för att fylla på med energi och hålla sig pigga på jobbet, säger Josefin.

Josefin Eslander var tidigare chef för det nordiska teamet och har nu tagit ett steg vidare och blivit affärsutvecklingschef hos Matsmart. Om vilka kommande satsningar som ligger framför henne säger hon såhär.

- Allt är förstås inte offentligt. Men en lite mer långsiktig satsning och utmaning som vi gärna hade velat knäcka handlar om att ta hand om överskott av färsk- och frysvaror. Inom de segmenten finns utmaningar med svinn och det klart att det är en dröm att kunna lösa återcirkulerandet av de varorna, avslutar Josefin.
Sveriges smartaste fika kan beställas här: https://www.matsmart.se/info/sveriges-smartaste-fika

För mer information kontakta:

Hanna Thofelt Lindström
Kommunikations- och hållbarhetschef på Matsmart
hanna.thofelt.lindstrom@matsmart.se
+46 763 16 12 07

Matsmart är en europeisk mat-e-handel och impact-bolag. Bolaget bidrar till en hållbar reformering av det globala matsystemet med en affärsmodell som linjerar med det globala hållbarhetsmålet 12.3: att världens matsvinn ska halveras till år 2030. Idag finns Matsmart-Motatos med på Financial Times lista över Europas snabbast växande bolag och är etablerat på fem europeiska marknader. På Matsmart kan konsumenter handla mat och konsumentprodukter som annars skulle ha riskerat att slängas, på grund av till exempel överskottsproduktion, kort datum eller säsongsvariationer. Bakom Matsmart står investerare som SEB Private Equity, Exor Capital, Gullspång Re:food Invest, Northzone, Norrsken VC, Blume Equity, Ingka Group (IKEA) och tyska LeadX Capital. År 2022 omsatte Matsmart-Motatos 889 miljoner kronor.