Matsmart förstärker ledningen inför fortsatt expansion: Rekryterar Peter Beckius som global COO

Den 1 oktober tillträder Peter Beckius sin roll som COO för Matsmart. Peter har gedigen erfarenhet inom e-handel och har jobbat för starka varumärken som H&M och ICA. han kommer närmast från en roll som Global E-Commerce Director på GANT.

Matsmart, som säljer mat- och konsumentprodukter som annars riskerar att slängas, har vuxit kraftigt varje år sedan starten 2014. Förra året lanserade e-handeln på Europas största marknad: Tyskland, och tidigare i år stängde Matsmart en ny finansieringsrunda som gav bolaget 350 miljoner kronor till fortsatt expansion. I den snabbväxande fas som bolaget befinner sig i har vd och styrelse tagit beslut att förstärka ledningen och tillsätta en COO med ansvar att leda e-handelns operativa verksamhet på samtliga marknader.

- Vi är otroligt glada att få Peter ombord. En oerhört kompetent person som är trygg i sin ledarroll och som kommer in med enormt värdefulla erfarenheter. Vårt bolag går in i en ny extremt expansiv fas nu och jag behöver fokusera mer av min kraft på att se till att vi växer omsättning och utökar antalet marknader. I det läget känner jag mig nu väldigt trygg i att lämna över det operativa ledarskapet till Peter, som jag är övertygad kommer stötta vår globala organisation på ett väldigt bra sätt, säger Karl Andersson, vd och grundare för Matsmart.

Peter själv kommenterar sitt tillträde så här:

- Jag ser väldigt mycket fram emot att ansluta till Matsmart. Teamet har en imponerande resa bakom sig, med starka prestationer på alla marknader. Inte minst är det senaste årets utveckling i Tyskland ett styrkebesked. Men det är samtidigt bara början. Jag kommer att fokusera på att lära känna verksamheten och tillsammans med teamet börja sätta färdriktningen framåt. Potentialen för det här bolaget är i det närmaste obegränsad, så nu det är bara att sätta igång! Säger Peter Beckius, tillträdande COO på Matsmart.

Matsmart-Motatos har idag verksamhet i Sverige, Finland, Danmark och Tyskland och samarbetar med över 300 livsmedelsproducerande företag för att minska matförluster och -svinn. Sedan starten 2014 har Matsmart-Motatos kunder hjälpt till att rädda 25 000 ton mat och konsumentprodukter från att slängas. Och räddad mat sparar utsläpp. En genomsnittsorder från Matsmart-Motatos ger en nettobesparing om 10.5 kg CO2e.