Matsmart In Scandinavia ABs samt koncernens resultat 2020

Plattform på plats för fortsatt internationell expansion

Januari till december 2020

• Koncernens omsättning uppgick till 493 msek, en ökning med 33% jämfört med 2019 (371). För moderbolaget uppgick omsättningen till 438 msek (355 msek), en ökning med 23% jämfört med föregående räkenskapsår.
    • Danmark: Omsättningen uppgick till 24 msek
    • Finland: Omsättningen uppgick till 94 msek
    • Tyskland: Omsättningen uppgick till 43 msek
  • I Sverige räddades 8 952 (5 047) ton mat från att bli svinn, en ökning med 77% jämfört med föregående år
    • Danmark: 236 ton räddades
    • Finland: 1 299 ton räddades
    • Tyskland: 1 197 ton räddades
  • Koncernens resultat efter finansiella poster landade på -92 msek (-98), moderbolagets resultat blev -92 msek (-97)
  • Koncernens soliditet uppgick vid årets slut till 19% procent (67%) och för moderbolaget till 19% (69%)

Viktiga händelser efter årets utgång

• En nyemission genomfördes under våren 2021 med befintliga och nya aktieägare, denna genererade ett tillskott i kassan på 350 msek

I dagarna skickas årsredovisningen för Matsmart in Scandinavia AB in till Bolagsverket. Årsredovisningen godkändes av bolagets styrelse och revisor den 29 April resp 16 juni 2021.

Kommentar från Matsmart in Scandinavia ABs vd Karl Andersson:

“Vi är just nu mitt uppe i ett skifte mot cirkulär och digital konsumtion, där digitaliseringen delvis accelererats ytterligare det senaste året till följd av social distansering. Tillväxten för mat-e-handel sprängde alla förväntningar förra året och det har förstås gynnat oss som bolag. Vi är övertygade om att de förändringar vi sett under året, som visats i nya konsumentbeteenden, kommer att bestå.

Totalt sett innebar även 2020 en brytpunkt för oss, vi tangerade positivt EBITDA på vår hemmamarknad Sverige och lanserade på en av världens största marknader: Tyskland. Siktet framåt är inställt på att lansera på fler marknader och med vårt nya robotiserade lager som håller på att byggas i Örebro skapar vi en plattform för stabil lönsamhet i Norden.”

Vd:s kommentar om:

Sverige: “I Sverige har vi under året genomfört flera initiativ för att möta nya behov under pandemin. Många nya leverantörssamarbeten har startat med företag kopplade till turism- och restaurangnäringen och för kunderna lanserades till exempel fri hemleverans i hela Sverige, för att göra det enklare att handla. Det senare initiativet har varit väldigt uppskattat av kunderna och är nu det mest populära leveransalternativet.”

Danmark: “Efter lanseringen i slutet av 2019 markerar 2020 det första operationella året i Danmark. Tillväxten accelererade under året och under årets sista månader och 2021 års första låg tillväxten på cirka 20 procent per månad. Motatos koncept är väl mottaget av danskarna som är väl insatta i utmaningarna runt matsvinn och dessutom mycket prismedvetna.”

Finland:2020 har betytt en stadig kurs i Finland, där vi har fokuserat mycket på att förbättra kundupplevelse och att fördjupa leverantörssamarbeten, att skapa partnerskap för hållbar utveckling inom matsvinn och -förluster. Snarare än att enbart fokusera på tillväxt har vi jobbat systematiskt för att öka vår finansiella uthållighet och hållbarhet: bli mer lönsamma helt enkelt.”

Tyskland: “Lanseringen i Tyskland och resan därefter har överträffat alla våra förväntningar. Vi har skrivit upp tillväxtprognosen ett antal gånger och det snabba tillväxten håller i sig. Vid utgången av 2020 hade vi hunnit ta hand om ungefär 1200 ton mat och konsumentprodukter och vid utgången av andra kvartalet 2021 har den siffran redan trefaldigats.”