Matsmart lanserar eget varumärke: By Motatos - Sveriges första matvarumärke som bara säljs via e-handel

Idag lanserar Matsmart Sveriges första renodlade e-handelsvarumärke för mat: By Motatos. De första produkterna består av hållbara och prisvärda skafferi-ankare som pasta, bönor, olivolja och krossade tomater. Matsmart lovar också noll svinn och inleder redan från start ett strategiskt samarbete med The Hunger Project.

Matsmart, som säljer matvaror och konsumentprodukter som riskerar att slängas ger sig nu som första mat-e-handlare in i produktion under eget varumärke. Varorna från By Motatos ska dels komplettera det räddade sortimentet, men Matsmart har även ambitionen att varumärket ska bidra till mer hållbara matsystem.

- Idag kastas eller förstörs en tredjedel av all mat som produceras, någonstans längs vägen från åker till kompostkärl. Med det här varumärket vill vi göra rätt från början. Steg 1A i det arbetet handlar om att producera hållbar, bra mat som inte blir svinn någonstans längs vår del av värdekedjan. Dessutom vill vi även redan från start att det här varumärket ska bidra till samhället. Därför har vi inlett ett strategiskt samarbete med organisationen The Hunger Project, förklarar Sofia Syrén, CMO för Matsmart.

En procent av vinsten från By Motatos, eller minst 100 000 SEK per år, ska gå till den internationella organisationen The Hunger Project som jobbar med insatser för att avskaffa hunger och fattigdom. Tillsammans ska organisationen och e-handeln även driva gemensamma initiativ för att belysa behoven att skapa mer hållbara matsystem.

- Stora insatser behövs för att vända utvecklingen av hungersituationen i världen och vi tror på samarbeten för att nå resultat. Matsmart är ett företag som tar ansvar och vill förändra ett ohållbart matsystem. De har dessutom en stark plattform där de når väldigt många konsumenter på flera marknader, säger Malin Flemström, vd på The Hunger Project Sverige.

Produkterna från By Motatos ska säljas i alla länder där Matsmart finns och är tänkta att fungera som komplement till e-handelns ständigt skiftande, räddade sortiment. På så vis hoppas e-handeln att varumärket både ska bidra till merförsäljning och att e-handeln kan ta hand om ännu mer mat som behöver räddas.

- Vi har lyssnat på våra kunder och budskapet från dem är väldigt tydligt. De älskar att handla hos oss, men har ibland svårt att få ihop till en hel leverans. Med kompletterande basvaror blir det förhoppningsvis lättare att beställa från oss. Och om våra kunder får ihop sina ordrar kan vi sälja mer och även rädda större volymer mat från att slängas, fortsätter Sofia.

By Motatos löfte om noll svinn i försörjningskedjan från producent till konsument ska hållas genom full transparens runt hur mycket varor under eget varumärke som e-handeln tar in och sedan säljer till kund.