Matsmart representerar Sverige i Europa-finalen

Matsmart – så heter den svenska vinnaren av Tech5.
Mellan 2014 och 2016 ökade företagets omsättning mest av samtliga techbolag i Sverige.
– Vi har satt utmaningen med matsvinnet på kartan och är otroligt stolta över den här vinsten, säger Karl Andersson, vd på Matsmart.

Matsmart drivs med den enkla idén att köpa in varor som i många fall annars skulle kastas på grund av kort eller passerat bäst-före-datum, förpackningsbyte, säsongsvaror eller liknande. Varorna säljs till konsumenter i Sverige och Norge via webben med upp till 90 procents rabatt och under 2016 räddade Matsmarta kunder 708 ton mat från att slängas.

– Fler och fler tilltalas av kombinationen låga priser och att de samtidigt gör en insats för miljön. Vi har ett erbjudande som tilltalar de allra flesta, för att inte säga alla, säger Karl Andersson.

Tech5 är ett årligt samarbete mellan Adyen och The Next Web som sedan 2014 har jobbat med att identifiera Europas snabbast växande teknikstartups. Företagen bedöms på sin tillväxt och att det blir Matsmart som blir den svenska representanten står klart efter att företaget tagit hem den svenska finalen i Stockholm.

– Det känns naturligtvis helt fantastiskt att vinna i konkurrens med en massa andra superstarka bolag. Vi ser verkligen fram emot Europa-finalen i Amsterdam den 18 maj, säger Karl Andersson.

2016 års vinnare av Tech5 vanns av Lesara och Sverige representerades då av Acast.

Techbolagen som är klara för den europeiska finalen 2017: CornerJob. Spanien, Deliveroo, Storbritannien, Bragi, Tyskland, Tiqets, Holland, Misterfly, Frankrike,Matsmart, Sverige.

För mer information, kontakta: Karl Andersson, karl@matsmart.se eller 070-761 48 16