Matsmart säljer utgångna grattiskort

Medvetenheten om hur mycket varor som slängs i onödan ökar i Sverige. Men till skillnad från vad många tror är det inte bara mat som sorteras ut när bäst-före-datumet närmar sig. Även varor som inte har datummärkning går samma sorgliga öde till mötes. Nu börjar Matsmart sälja gratulationskort som har rensats bort från leverantörens hyllor när en ny kollektion kommit in.

Matsmart drivs med just den enkla idén att köpa in varor som annars skulle kastas – på grund av kort datum, förpackningsbyte, restlager och liknande – och sälja dem till konsumenter över hela Sverige via webben till rejält sänkta priser. Varorna levereras hem eller till närmaste postutlämningsställe via Posten.

Det som Matsmart säljer mest av är varor som pasta och kryddor, såser samt kolsyrat vatten och juicer, men här finns också schampo, diskmedel, skavsårsplåster, djurfoder och engångstallrikar till barnkalaset. Det som ökar mest är, precis som i handeln i övrigt, ekologiskt.

Den senaste produkten i Matsmarts sortiment är utgångna julkort, gratulationskort och vykort. De har passerat bäst-före-datum i den bemärkelsen att det har kommit en ny kollektion. På några kan man se att bilderna inte är alldeles nytagna, och i andra fall är serien inte komplett – det finns ''grattis till sonen'', men ingen dotter-variant, eller ''grattis på 40-årsdagen'' men inga 50-årskort – men de flesta syns inget fel alls på.

– Vi har köpt in 48 000 kort som annars skulle slängas och säljer dem till våra kunder som kan göra ett klipp. Ett julkort eller grattiskort från förra året fungerar ju ofta lika bra i år eller nästa år, säger Karl Andersson, vd och en av grundarna till Matsmart.

Korten finns i ett 50-tal olika varianter och säljs för mellan 1 krona och 9 kronor styck.