Matsmart satsar allt på Tyskland och Norden - lämnar Storbritannien

Idag meddelar e-handeln Matsmart att bolaget kommer att satsa allt på Tyskland och Norden och lämna Storbritannien med omedelbar verkan.

Matsmart är e-handeln som säljer mat och konsumentprodukter som riskerar att slängas till pris- och klimatmedvetna kunder. Idag meddelar bolaget att man lämnar Storbritannien.

- Det är aldrig ett lätt beslut att stänga ner marknader - framförallt är det tufft att släppa duktiga team. Och det känns förstås tråkigt mot bakgrund av det fantastiska mottagande vi fått av våra brittiska kunder sedan vi lanserade. Men marknadsläget är radikalt annorlunda idag än för ett par år sedan. Det är extremt svårt, för att inte säga omöjligt, att finansiera långsiktiga tillväxtcase. Därför har vi valt att konsolidera våra krafter och satsa större på marknaderna runt Tyskland och Norden där vi funnits längre. Här finns fortfarande stor outnyttjad potential och på dessa marknader har vi finansiell lönsamhet inom räckhåll, säger Peter Beckius, vd för Matsmart.

Matsmarts brittiska sajt har sedan lansering återcirkulerat drygt 1000 ton mat och konsumentprodukter till brittiska hushåll och konceptet har varit välkommet på en marknad som präglas starkt av skenande levnadskostnader och inflation.

- Vårt team har gjort ett fantastiskt jobb med att bygga upp vår brittiska affär. Eftersom vi jobbar med att lösa konsumentvarubranschernas utmaningar med överskott och svinn, byggs vårt sortiment alltid upp lokalt tillsammans med lokala leverantörer. Det finns aldrig ett fast facit att utgå från för oss när vi etablerar oss på en ny marknad och jag måste säga att jag är väldigt imponerad av vad vårt team åstadkommit under den korta tid vi funnits på marknaden, fortsätter Peter Beckius.

Alla utestående ordrar kommer att levereras till e-handelns kunder och lagervarorna säljs till tredje part, en annan e-handel.

- Vi är ju ett företag som kämpar mot svinn, så det är såklart viktigt för oss att varorna som finns på vårt eget lager inte går till spillo, utan får en chans till att komma till användning hemma hos kunder. Vi hoppas också att livsmedelsbranschen i Storbritannien kommer att fortsätta att jobba för minskat svinn. Det är viktigt, både för klimatet och för de brittiska hushållens plånböcker, avslutar Peter Beckius.

Hanna Thofelt Lindström
Kommunikations- och hållbarhetschef
hanna.thofelt.lindstrom@matsmart.se

Om Matsmart
Matsmart är en europeisk mat-e-handel och impact-bolag. Bolaget bidrar till en hållbar reformering av det globala matsystemet med en affärsmodell som linjerar med det globala hållbarhetsmålet 12.3: att världens matsvinn ska halveras till år 2030. Idag finns Matsmart-Motatos med på Financial Times lista över Europas snabbast växande bolag. På Matsmart kan konsumenter handla mat och konsumentprodukter som annars skulle ha riskerat att slängas, på grund av till exempel överskottsproduktion, kort datum eller säsongsvariationer. Bakom Matsmart står investerare som SEB Private Equity, Exor Capital, Gullspång Re:food Invest, Northzone, Edastra, Norrsken VC, Blume Equity, Ingka Group (IKEA) och tyska LeadX Capital. År 2022 omsatte Matsmart-Motatos 889 miljoner kronor.