Matsmart uppmanar Sveriges riksdag: Inför nationella mål för minskat matsvinn

Idag anordnar Matsmart ett seminarium på Sveriges riksdag. Anledningen är EU-kommissionens förslag till uppdaterat avfallsdirektiv som konstaterar att arbetet med att minska matsvinn och -förluster går alldeles för långsamt och kräver att medlemsländerna sätter hårda mål för att snabba på utvecklingen. Sverige saknar idag hårda mål.

Varje år vaskas 60 miljoner ton mat inom EU, till ett värde av cirka 132 miljarder euro. Det är mer än hela Sveriges statsbudget. Ändå går arbetet med att minska svinnet alldeles för långsamt och många medlemsländer saknar mål, så även Sverige.

- Det är förvånande att Sverige, som ändå har en nationell matsvinnsstrategi, inte har satt hårda mål. EU:s Farm to Fork Strategy konstaterar att minskade förluster och svinn leder till en rad fördelar, inte bara för klimatet. Större effektivitet i matsystemen är också kopplat till större matsäkerhet och lägre livsmedelspriser - utöver minskad belastning på odlingsbar mark och vattenresurser. Vi vaskar 60 miljoner ton om året inom EU. Det är klart att det kostar och i slutändan är det medborgarna som får betala, med högre priser och sämre tillgänglighet, säger Peter Beckius, vd på Matsmart.

EU-kommissionen presenterade förra sommaren förslag på uppdaterat avfallsdirektiv som innehöll hårda mål från medlemsländerna: minst 10 % minskning av produktionsförluster och 20 % minskning av svinn. Den 14 februari i år tillkännagav EU-parlamentet att man vill att EU-länderna går längre: att produktionsförlusterna ska minska med 20 % och matsvinnet ska minska med 40 % - dessutom anser EU-parlamentet att minskningen ska öka ytterligare 10 % (till 30 % respektive 50 %) till år 2035.

Utöver mål efterfrågar EU-kommissionen goda exempel som fler länder kan följa. EU vill även se sektoröverskridande samarbeten. Det är också mot den bakgrunden som Matsmart besöker riksdagen idag, tillsammans med forskare i hållbara matsystem på Stockholm Resilience Centre och Anna Lidström, hållbarhetschef på Spendrups.

- Vi vill visa att många bolag i Sverige ligger långt före politiken - och att vi har samverkansmodeller som fungerar och tål att visas upp på internationell nivå. Vi är idag Europas ledande cirkulära e-handel för mat tack vare att vi jobbar på ett helt annat sätt jämfört med traditionella matbutiker. Tillsammans med våra leverantörer löser vi utmaningar med överskott och potentiellt svinn. Nu hoppas vi på nationella mål - och även fler positiva incitament för att vi ska kunna snabba på den cirkulära omställningen av ekonomin, fyller Karl Andersson grundare för Matsmart i.

För mer information kontakta:

Hanna Thofelt Lindström
Kommunikations- och hållbarhetschef på Matsmart
hanna.thofelt.lindstrom@matsmart.se
+46 763 16 12 07

Matsmart är en europeisk mat-e-handel och impact-bolag. Bolaget bidrar till en hållbar reformering av det globala matsystemet med en affärsmodell som linjerar med det globala hållbarhetsmålet 12.3: att världens matsvinn ska halveras till år 2030. Idag finns Matsmart-Motatos med på Financial Times lista över Europas snabbast växande bolag och är etablerat på fem europeiska marknader. På Matsmart kan konsumenter handla mat och konsumentprodukter som annars skulle ha riskerat att slängas, på grund av till exempel överskottsproduktion, kort datum eller säsongsvariationer. Bakom Matsmart står investerare som SEB Private Equity, Exor Capital, Gullspång Re:food Invest, Northzone, Norrsken VC, Blume Equity, Ingka Group (IKEA) och tyska LeadX Capital. År 2022 omsatte Matsmart-Motatos 889 miljoner kronor.

Citat

Vi vill visa att många bolag i Sverige ligger långt före politiken - och att vi har samverkansmodeller som fungerar och tål att visas upp på internationell nivå. Vi är idag Europas ledande cirkulära e-handel för mat.
Peter Beckius, vd