Matsmarts koncernresultat 2021: fokus på tillväxt på Europas stora marknader och lönsam tillväxt i Norden

Jan-dec 2021

• Koncernens omsättning uppgick till 722 miljoner kronor, en ökning med 47% jämfört med 2020 (493)
    • Sverige: Omsättningen uppgick till 440 (383) msek*
    • Tyskland: Omsättningen uppgick till 174 (33) msek*
    • Danmark: Omsättningen uppgick till 34 (13) msek*
    • Finland: Omsättningen uppgick till 74 (64) msek*
  • Koncernens resultat efter finansiella poster uppgick till -186 miljoner sek (-92)
  • Koncernens soliditet uppgick vid årets slut till 80% procent (18%)
  • En nyemission genomfördes under våren och hösten 2021 med befintliga och nya aktieägare, denna genererade ett tillskott i kassan på 588 (350 + 238) msek

Jan-dec 2021 positiv klimatpåverkan

• Koncernen tog hand om och sålde 20 928 ton mat och konsumentprodukter, bidragande till en nettobesparing av koldioxidutsläpp på cirka 15 000 ton CO2e.
  • I Sverige räddades 10,954 (8,952) ton mat och konsumentprodukter, i Finland 1,600 (1,299), i Tyskland 7,567 (1,197) och i Danmark 808 (236)

Viktiga händelser efter årets slut

• Tillväxten under Q1 2022 var 35 procent på gruppnivå, jämfört med samma period föregående år, vilket gör kvartalet till det starkaste i gruppens historia. Tyskland stack ut med en tillväxt på 100 procent jämfört med Q1 2021.
  • I mars öppnade bolagets nya klimatsmarta, automatiserade och nordiska lager i Örebro. Stort som tre fotbollsplaner, med solpaneler på taket och 149 robotar som tillsammans med de anställda plockar och packar ordrar har detta lager tre gånger högre kapacitet än den tidigare anläggningen i Katrineholm. Byggnationen och öppningen av lagret kunde dessutom genomföras på tid och inom budget, trots pågående globala störningar i leverantörskedjor.
  • I juni 2022 lanserades e-handeln i Storbritannien. Hittills ser tillväxtprogonsen god ut. Responsen från marknaden har varit mycket positiv, både på kund- och leverantörssidan.

I dagarna skickas årsredovisningen för Matsmart in Scandinavia AB in till Bolagsverket. Årsredovisningen godkändes av bolagets styrelse och revisor 30 juni 2022.

Kommentarer från vd Karl Andersson:

“De senaste 18 månaderna har betytt stora investeringar i marknadstillväxt och infrastruktur - men vi har också fokuserat mycket på att se till att vi har duktiga team på plats, på alla nivåer i bolaget.

Just nu är vi i ett läge när prisökningar och inflation är lika kännbara som kostnaderna för klimatet är höga. Våra resultat utvecklas robust i den här perioden och det visar hur relevanta vi är. Där omkringliggande branscher fått se försäljningen avta efter pandemin har vår e-handel fortsatt att visa stark tillväxt, även under 2022.

Att vi fortsätter växa oförminskat beror på att vi har ett hållbart erbjudande som folk har råd med. Samtidigt ökar viljan från producenter inom livsmedel och konsumentprodukter att jobba mer med ineffektiviteter i försörjningskedjorna och förluster i produktionen. Kortfattat är vi i ett läge med stor efterfrågan i båda ändar av vår värdekedja och det bedömer jag som ett väldigt gott utgångsläge för att fortsätta vår tillväxtresa.”

Vd:s kommentarer om utvecklingen i:

Norden: “De nordiska konsumenterna fortsätter att leda utvecklingen inom hållbar konsumtion. När vi närmar oss ett årtionde på marknaden visar dessa marknader hälsosam tillväxt och vi jobbar nu på att gradvis bli finansiellt lönsamma. Inte minst understött av öppnandet av vårt nya automatiserade lager i Örebro.”

Tyskland: “Det som tog oss två år att bygga i Sverige gick på sex månader i Tyskland - och nu utvecklas marknaden till att snabbt ta över som vår viktigaste och största Europeiska marknad. Det vi tar med oss från den här resan är framförallt lärdomarna och och kompetensen att skala. Ovärderligt när vi nu precis lanserat i Storbritannien - och inför kommande marknadslanseringar!”

* Från 2021, redovisas omsättningen per legal enhet exklusive koncernintern omsättning, i avsikt att reflektera koncernens nettoomsättning, jämföreslesiffrorna för 2020 har justerats.

För mer information, kontakta:

Hanna Thofelt Lindström, kommunikations- och hållbarhetschef, tel 076-316 12 07 mejl hanna.thofelt.lindstrom@motatos.com

Om Matsmart

Matsmart-Motatos är en europeisk mat-e-handel och impact-bolag. Bolaget bidrar till en hållbar reformering av det globala matsystemet med en affärsmodell som linjerar helt med det globala hållbarhetsmålet 12.3: att världens matsvinn ska halveras till år 2030. Idag finns Matsmart-Motatos med på Financial Times lista över Europas snabbast växande bolag och är etablerat på fyra europeiska marknader. På Matsmart-Motatos kan konsumenter handla mat och konsumentprodukter som annars skulle ha riskerat att slängas, på grund av till exempel överskottsproduktion, kort datum eller säsongsvariationer. År 2021 omsatte Matsmart-Motatos 722 miljoner kronor.

Snabbfakta

Citat