Matsmarts koncernresultat 2022. Snabb omställning på en utmanande marknad: fokus på finansiell hållbarhet i Norden och balanserad tillväxt i Tyskland och Storbritannien.

Den 28 juni 2023 godkändes årsredovisningen för 2022 av bolagets styrelse och revisor. Nedan följer en sammanfattning av höjdpunkterna.

Jan - dec 2022 finansiella nyckeltal

• Koncernens omsättning uppgick till 889 miljoner kronor, en ökning med 23% (43%) jämfört med 2021 (722).
    • Norden: omsättningen uppgick till 605 (548) msek
    • Tyskland: omsättningen uppgick till 267 (174) msek
    • Storbritannien: omsättningen uppgick till 18 (n.a.) msek
  • Koncernens resultat efter finansiella poster landade på -422 (-186) msek
  • Koncernens soliditet uppgick vid årets slut till 74% (80%)
  • Företaget tog in 400 msek (€38m) till en signifikant högre värdering via en nyemission riktad till befintliga ägare. Finansieringsrundan leddes av SEB Private Equity, bolagets största ägare, tillsammans med Exor Capital. I och med finansieringsrundan har Matsmart totalt tagit in över 1,35 miljarder SEK.

Jan - dec 2022 positiv klimatpåverkan

• Koncernen återcirkulerade sammanlagt 25 761 (20 928) ton mat- och konsumentprodukter vilket bidrog till en nettobesparing på över 19 000 (15 000) ton CO2e.
  • I Sverige återcirkulerades 13 375 (10 954) ton mat- och konsumentprodukter, i Finland 1 778 (1 600), i Tyskland 9 050 (7 567), i Danmark 1 159 (808) och i Storbritannien 399 (n.a.)

Viktiga händelser efter årets slut

• Tillväxten under Q1 2023 var det starkaste i bolagets historia och dessutom det första lönsamma kvartalet någonsin för den svenska marknaden.
  • I mars lanserades Österrike som företagets sjätte europeiska marknad. Etableringen på marknaden har gått smidigt och verksamheten sköts från Tyskland.
  • Under våren 2023 har viktiga rekryteringar gjorts för att stärka både styrelsen och ledningsgruppen. Kris Beyens, CFO på Wolt, har tillträtt rollen som styrelseordförande, Sofie Zettergren, tidigare CFO på Storytel, har utnämnts till CFO, och Martin Hill, tidigare Product Area Manager på H&M Group, har utnämnts till CPO.

Kommentarer från vd Karl Andersson:

“Jag är otroligt stolt över teamens prestationer och förmåga att snabbt anpassa sig under förra året. De nuvarande marknadsförhållandena saknar motsvarighet i vår nioåriga historia.

Förra året inleddes med att vi gjorde stora investeringar i tillväxt i Tyskland, lanserade i Storbritannien och invigde vårt nya automatiserade nordiska lager i Örebro. När den geopolitiska situationen accelererade den ekonomiska nedgången, som också till stor del ströp tillgången till kapital, ändrade vi strategi efter de två första kvartalen. Det beslut vi tog var att fokusera helt på lönsam tillväxt på vår hemmamarknad och anpassa investeringarna på våra tillväxtmarknader för att förlänga vår runway. Vi koncentrerar oss på det vi är bra på och kommer att vara redo att accelerera när konjunkturen vänder igen. Och som jag sa vid den här tiden förra året; hållbara erbjudanden som folk har råd med kommer fortsätta att ha en tydlig och viktig plats på marknaden.”

Vd Peter Beckius kommentarer om utvecklingen i:

Norden: “Under 2022 har vårt huvudfokus i Norden legat på hållbar och lönsam tillväxt - och de åtgärder som vidtagits har redan gett resultat. Sverige blev lönsamt under det första kvartalet 2023. Det enskilt viktigaste bidraget till detta var flytten och automatiseringen av lagret i mars förra året. Genomförandet var fantastiskt - trots globala utmaningar i leveranskedjan blev lagret klart i tid och inom budget. Lagerinvesteringen gjorde inte bara att lönsamhetsekvationen vände till vår fördel, utan i samband med flytten följde merparten av vår personal med från det tidigare lagret. Det är något vi är mycket stolta över."

Tyskland: "Vi har gjort stora investeringar i tillväxt under 2022 och det är tydligt att vårt erbjudande är relevant på den tyska marknaden. Detta återspeglas inte minst i tillväxten av vår aktiva kundbas, som växte med 80 000 personer, och vår omsättningsökning på 100 miljoner kronor. Nästa viktiga milstolpe för att kunna accelerera tillväxten och samtidigt förbättra lönsamheten är att automatisera den tyska lagerverksamheten."

Storbritannien: “Vi hade inte kunnat hoppas på ett bättre mottagande på den brittiska marknaden. I rådande ekonomiska klimat har vi både fått stor uppmärksamhet i media och bland kunder och vi har kunnat bygga upp en stabil leverantörsbas. Under våra första sex månader i Storbritannien återcirkulerade vi nära 400 ton mat- och konsumentprodukter. Inte illa."

Hanna Thofelt Lindström
Kommunikations- och hållbarhetschef
hanna.thofelt.lindstrom@matsmart.se

Om Matsmart

Matsmart-Motatos är en europeisk mat-e-handel och impact-bolag. Bolaget bidrar till en hållbar reformering av det globala matsystemet med en affärsmodell som linjerar helt med det globala hållbarhetsmålet 12.3: att världens matsvinn ska halveras till år 2030. Idag finns Matsmart-Motatos med på Financial Times lista över Europas snabbast växande bolag och är etablerat på sex europeiska marknader. På Matsmart-Motatos kan konsumenter handla mat och konsumentprodukter som annars skulle ha riskerat att slängas, på grund av till exempel överskottsproduktion, kort datum eller säsongsvariationer. År 2022 omsatte Matsmart-Motatos 889 miljoner kronor.

Citat

Peter Beckius, vd på Matsmart