Matsvinnsaktion med start i påsk: 250 000 påsar Juleskum ska räddas

Lagom till skärtorsdagen går konfektyrbolaget Cloetta och e-handlaren Matsmart ihop för att med gemensamma krafter rädda över 25 ton Juleskum i två varianter: originalet och chokladdoppat med smak av vanilj. Målet är att öka medvetenheten om problemen med matsvinn. 250 000 påsar ska räddas fram till Sveriges Overshoot Day, den 21:a april.

Medan svenskarna pyntar med påskris pågår tomteverkstaden för fullt hos Matsmart i Örebro och på Cloettas tomtefabrik i Ljungsbro. 25 ton Juleskum ska räddas via Matsmarts e-handel på mindre än en månad. Skumtomten är en självklar ingrediens i julfirandet. I snitt äter svensken över 30 stycken per person och säsong. Men så snart julen är slut, försvinner de från butikshyllorna och i regel finns det en del överskott kvar. Det är dessa skumtomtar som Cloetta och Matsmart ska rädda.

– Säsongsprodukter är ett perfekt exempel på hur överskott i livsmedelsbranschen uppstår. Det behövs ofta en stor produktion för att stilla efterfrågan under högtider som jul, påsk och Halloween och det är helt enkelt svårt att få till prognoserna så att de matchar exakt med efterfrågan. Här behövs samarbeten mellan producenter och handel för att se till att produkter inte slängs i onödan, säger Hanna Thofelt Lindström, kommunikations- och hållbarhetschef på Matsmart.

Syftet med aktionen är att uppmärksamma hur viktigt det är för klimatet att undvika matsvinn, som idag står för runt 8 procent av de globala växthusgasutsläppen.1 Och matsvinnet är en fråga som ligger högt upp på agendan hos Cloetta.

– På Cloetta arbetar vi aktivt mot vår vision Zero Based Waste, vilket innebär att vi systematiskt utvärderar och förbättrar våra processer och prognoser för att minimera svinn. För oss är det viktigt att allt som producerats kommer till nytta, och här är Matsmart en viktig samarbetspartner som möjliggör att vi undviker svinn genom att fortsätta sälja Juleskum tills det är helt slut på lagret, säger Mikael Blomqwist, kommunikationschef på Cloetta.

Totalt är det en kvarts miljon påsar som ska räddas via Matsmarts e-handel. Målet är att allt ska vara räddat fram till den 21:a april som är Sveriges Overshoot Day - dagen då planetens alla resurser för år 2024 är förbrukade om alla skulle leva som i Sverige.2 Resultatet kommer att rapporteras i Matsmarts sociala kanaler, och alla de som är med och räddar Juleskum fram till den 21:a april kommer vara med i utlottningen av fem maxade godispaket från Cloetta.

– Ska vi nå netto noll-utsläpp behöver vi insatser på alla områden. Vi tror stenhårt på att vi kommer hinna rädda alla påsarna fram till den 21:a april. Vi vet att våra kunder älskar skumtomtar, oavsett om det är jul eller inte. Faktum är att vi redan räddat 100 ton skumtomtar genom åren, och att våra kunder i Norr- och Västerbotten är de som räddat allra mest per person. Det ska bli spännande att se om den trenden håller i sig även den här gången, avslutar Hanna

Källor:

1 UNEP (2021). UNEP Food Waste Index Report 2021. [online] UNEP - UN Environment Programme. Available at: https://www.unep.org/resources/report/unep-food-waste-index-report-2021.

2 Global Footprint Network (n.d.). Country Overshoot Days 2024. [online] Earth Overshoot Day. Available at: https://overshoot.footprintnetwork.org/newsroom/country-overshoot-days/.

För mer information kontakta:

Hanna Thofelt Lindström
Kommunikations- och hållbarhetschef på Matsmart
hanna.thofelt.lindstrom@matsmart.se

Om Matsmart:

Matsmart-Motatos är en europeisk mat-e-handel och impact-bolag. Bolaget bidrar till en hållbar reformering av det globala matsystemet med en affärsmodell som linjerar helt med det globala hållbarhetsmålet 12.3: att världens matsvinn ska halveras till år 2030. Idag finns Matsmart-Motatos med på Financial Times lista över Europas snabbast växande bolag och är etablerat på fem europeiska marknader. På Matsmart-Motatos kan konsumenter handla mat och konsumentprodukter som annars skulle ha riskerat att slängas, på grund av till exempel överskottsproduktion, kort datum eller säsongsvariationer. År 2022 omsatte Matsmart-Motatos 889 miljoner kronor.

Om Cloetta:
Cloetta har en stark position på den svenska konfektyrmarknaden. Vi erbjuder ett brett och varierat sortiment med starka varumärken inom choklad, godis, pastiller och nötter. Våra främsta varumärken är Läkerol, Malaco, Ahlgrens bilar, Kexchoklad, Polly, CandyKing, Center, Juleskum, Plopp, Sportlunch och Nutisal. I Sverige har Cloetta ca 650 medarbetare som arbetar på vårt kontor i Malmö, inom försäljningsorganisationen och i vår fabrik i Ljungsbro. Cloetta Sverige ingår i Cloetta-koncernen med verksamhet i flera länder. Cloettas B-aktie handlas på Nasdaq Stockholm.