Ny CFO till Matsmart samtidigt som bolaget lanserar sin sjätte marknad: Österrike

Förra veckan offentliggjordes att Kris Beyens, CFO på Wolt tar över som ny ordförande för Matsmart och idag kan den hållbara e-handeln meddela att bolaget även rekryterat en ny CFO: Sofie Zettergren, tidigare CFO på Storytel. Detta sker samtidigt som e-handeln öppnar upp sin sjätte marknad, Österrike.

Peter Beckius som delar vd-rollen tillsammans med Karl Andersson kommenterar rekryteringen så här:

- Sofie har varit med på hela Storytels tillväxtresa och internationella expansion. För oss som europeisk scale-up är är det självklart extremt värdefulla erfarenheter. Vi mjuklanserar i dagarna vår sjätte marknad: Österrike och de kommande åren kommer vi att växa mycket på våra stora europeiska marknader Tyskland och Storbritannien. CFO-rollen är en nyckelroll i ledningsgruppen och viktig både för nuvarande och kommande framgångar, säger Peter.

Sofie Zettergren kommenterar själv sitt tillträde så här:

- Matsmart är ett jättespännade bolag som ligger väldigt rätt i tiden: med hållbara erbjudanden som alla har råd med. För mig personligen betyder visionen mycket, att bolaget har en positiv påverkan på samhället. Och sedan gillar jag verkligen att jobba i entreprenörsdrivna företag, med korta beslutsvägar och hög flexibilitet, men också med mycket själ och hjärta, säger Sofie.

Matsmart - eller Motatos som bolaget heter utanför Sverige och Finland - är e-handeln som har som ambition att bidra till mer hållbarhet i världens matsystem. E-handelns främsta bidrag är att köpa upp och återcirkulera varor som annars riskerar att slängas och sälja dem billigt till miljö- och prismedvetna kunder online. I dagarna mjuklanserar e-handeln i Österrike. Peter Beckius kommenterar lanseringen:

- Österrike har ungefär samma marknadspotential som Sverige. Samtidigt är detta första gången vi skalar sömlöst till en ny marknad utan att behöva bygga upp logistikkedja, sortiment och marknadsplan från scratch. Även om Österrike är en egen marknad finns enorma fördelar med att redan finnas i Tyskland och vårt team i Berlin är också de som kommer att driva utvecklingen på den österrikiska marknaden, säger Peter.

Matsmarts mission handlar om att bidra till en hållbar reformering av världens matsystem, som idag har stora utmaningar, inte minst med svinn och ineffektivitet. Under förra året, återcirkulerades över 25 000 ton mat och konsumentprodukter via e-handelns fem sajter - allt till ett värde av 19 000 ton sparade koldioxidekvivalenter.

För mer information, kontakta:

Hanna Thofelt Lindström, kommunikationschef, tel 076-316 12 07 mejl hanna.thofelt.lindstrom@motatos.com

Om Matsmart

Matsmart-Motatos är en europeisk mat-e-handel och impact-bolag. Bolaget bidrar till en hållbar reformering av det globala matsystemet med en affärsmodell som linjerar helt med det globala hållbarhetsmålet 12.3: att världens matsvinn ska halveras till år 2030. Idag finns Matsmart-Motatos med på Financial Times lista över Europas snabbast växande bolag och är etablerat på fem europeiska marknader. På Matsmart-Motatos kan konsumenter handla mat och konsumentprodukter som annars skulle ha riskerat att slängas, på grund av till exempel överskottsproduktion, kort datum eller säsongsvariationer. År 2021 omsatte Matsmart-Motatos 722 miljoner kronor.