Peter Beckius tar över som ensam vd för Matsmart-Motatos

Peter Beckius, tidigare GANT och H&M, som de senaste två åren delat vd-rollen med Karl Andersson, kliver nu upp som ensam vd för e-handeln Matsmart-Motatos. Karl Andersson går vidare och tar plats i bolagets styrelse, men kommer även fortsätta att jobba operativt med att stötta ledningen.

Matsmart är e-handelsbolaget som säljer mat och konsumentprodukter som annars riskerar att slängas till pris- och klimatmedvetna kunder. Idag tar Peter Beckius över det fulla vd-ansvaret för bolaget.

Under tiden som Karl Andersson och Peter Beckius delat vd-rollen har e-handeln lanserat två nya marknader, Storbritannien och Österrike, samtidigt som den tyska verksamheten vuxit till dubbel storlek. Under duons ledning har Matsmart också gjort sin största investering hittills, i automatisering av den nordiska lagerverksamheten. Denna investering har varit avgörande för lönsamheten i Norden. Den svenska marknaden visar svarta siffror sedan första kvartalet 2023.

- Karl och jag har gemensamma värderingar och vårt delade ledarskap har fungerat väldigt bra under de två hektiska år vi har bakom oss. Det gör mig väldigt stolt att kunna säga att vi nu rör oss stadigt mot lönsamhet på gruppnivå. I förlängningen betyder det att vi lyckats bygga en skalbar affär som låter livsmedelsindustrin lösa utmaningarna med matsvinn och -förluster - problem som globalt är värda 500 miljarder dollar och som bidrar signifikant till världens växthusgasutsläpp. Jag ser verkligen fram emot att fortsätta den här resan, kommenterar Peter Beckius.

- Vårt bolag växte fram för tio år sedan, från riktiga gräsrotsobservationer kring hur ineffektivt matsystemet är. Att vi sedan har lyckats bygga upp ett internationellt bolag handlar ur mitt perspektiv väldigt mycket om att vi kunnat övertyga fantastiska personer att jobba för vår vision. Otroligt duktiga människor som jobbat outtröttligt under de nio år som vår e-handel varit öppen. En av de här människorna som klivit in genom dörrarna till Matsmart är Peter. Jag känner mig väldigt trygg med att lämna över ledarskapet till honom, säger Karl Andersson.

Medan Matsmart ska fortsätta att växa kommer Karl Andersson framöver att ägna mer tid åt att representera Matsmart i frågor som handlar om hur kommersiella lösningar kan användas för att lösa hållbarhetsutmaningarna kopplade till matförluster och svinn.

- Relevansen för hållbara lösningar som folk också har råd med har aldrig varit större. Och just nu händer väldigt mycket på EU-nivå för att snabba på konsumentbranschernas hållbara omställning. Ta till exempel EU:s Waste Framework Directive som föreslår tvingande matsvinnsmål för länder och organisationer. Vi kan vara en lösning för de globala livsmedels- och konsumentvarubolagen och vi är också ett levande bevis för konsumenter - men även politiker - att hållbart inte behöver betyda dyrt, konstaterar Karl Andersson.

Peter Beckius å sin sida har en tydlig plan för hur Matsmart ska fortsätta växa.

- Vi jobbar hela tiden på lösningar för att göra livet lättare för våra kunder. Bra priser är jätteviktigt för folk, inte minst i dessa tider med hög inflation, och vi vill såklart utveckla vårt erbjudande så att våra kunder kan göra en större del av sina inköp hos oss, där de kan göra riktigt bra klipp. En annan stor milstolpe vi har framför oss är automatiseringen av lagret som idag servar våra tyska och österrikiska marknader. Den investeringen kommer att göra oss dubbelt så effektiva - eller nära halvera våra kostnader på marknaderna som utan tvekan kommer att vara våra största inom en tvåårsperiod, förklarar Peter Beckius.

Matsmarts mission handlar om att få fler att upptäcka räddad mat. 2022 återcirkulerade e-handeln 25 000 ton mat och konsumentprodukter, värda över 19 000 ton CO2e.

- De kommande två åren kommer framförallt handla om att göra vårt erbjudande bättre. Med det sagt kommer vi inte stänga dörren när expansionsmöjligheter öppnar sig. Om det är en sak vi kommer hålla fast vid så är det “allt är möjligt”-inställningen som Karl har hamrat in i grunden till det här bolaget, avslutar Peter Beckius.

Hanna Thofelt Lindström
Kommunikations- och hållbarhetschef
hanna.thofelt.lindstrom@matsmart.se

Om Matsmart
Matsmart är en europeisk mat-e-handel och impact-bolag. Bolaget bidrar till en hållbar reformering av det globala matsystemet med en affärsmodell som linjerar med det globala hållbarhetsmålet 12.3: att världens matsvinn ska halveras till år 2030. Idag finns Matsmart-Motatos med på Financial Times lista över Europas snabbast växande bolag. På Matsmart kan konsumenter handla mat och konsumentprodukter som annars skulle ha riskerat att slängas, på grund av till exempel överskottsproduktion, kort datum eller säsongsvariationer. Bakom Matsmart står investerare som SEB Private Equity, Exor Capital, Gullspång Re:food Invest, Northzone, Edastra, Norrsken VC, Blume Equity, Ingka Group (IKEA) och tyska LeadX Capital. År 2022 omsatte Matsmart-Motatos 889 miljoner kronor.

Citat

Peter Beckius