2019 försvinner plastsugrören på MAX - restaurangen på Hötorget först ut

Inom en snar framtid kommer de orangea plastsugrören vara ett minne blott. Nu tar MAX nästa steg för att minska sina utsläpp och i början av april kommer läskbägare och därefter sugrör och bestick successivt ersättas med förpackningar av 100 procent förnybart och återvinningsbart material. MAX på Hötorget i Stockholm är först ut och med start måndag den 25 mars finns där papperssugrör och träbestick. Utfasningen av dessa förpackningar kommer att innebära en årlig minskning med 89 ton fossilbaserad plast.

– Med vårt hållbarhetsarbete har MAX en ledande position och vi vill vara en förebild i branschen. Sedan 2008 har vi klimatkompenserat till 100 procent för våra totala utsläpp, klimatmärkt vår meny och minskat våra utsläpp med en rad åtgärder, bland annat genom att minska mängden engångsmaterial samt andelen plast i förpackningar. I somras blev vi klimatpositiva och nu tar vi nästa steg och visar på framtidens alternativ för engångsmaterial, säger Christoffer Bergfors, vice koncernchef på MAX Burgers.

Av dagens förpackningar som används av gäst på MAX består 87 procent av växtbaserat material. Genom att ersätta nuvarande läskbägare, sugrör och bestick räknar MAX att 38 procent av återstoden fossilbaserad plast försvinner från restaurangerna. Det nya engångsmaterialet fasas in löpande på restaurangerna med start i april, men redan den 25 mars kommer restaurangen på Hötorget i Stockholm ha det nya materialet på plats. Den nya bägaren för kalla drycker är fortsättningsvis av papp, men den tunna hinnan som fungerar som fuktspärr ersätts av ett tätskikt som är producerat av sockerrör. De nya besticken är av trä och sugrören är av papper.

– Som vi presenterade i nyheterna tidigare i vintras* så vill vi minimera plastförbrukningen. Nu blir vi först i branschen med att ta bort plastsugrör. Tillsammans med övriga åtgärder innebär det att vi ökar andelen växtbaserade förpackningar till 92 procent och det känns väldigt skönt, säger Kaj Török, Informations- och hållbarhetschef på MAX.

Förutom att öka andelen förnybara och återvinningsbara förpackningar, så satsar MAX på att minska mängden engångsmaterial. Arbetet med att ersätta förpackningar som innehåller fossilbaserad plast med växtbaserat material fortsätter under hela 2019.

*)Ekonominyheterna TV4 den 15 januari kl 22.00.