Fast Company utser MAX till ett av världens mest innovativa företag 2019

– Att Fast Company ser storheten och kraften i MAX satsning på klimatpositiv är ett fantastiskt erkännande. Det är hedrande att finnas på listan över världens mest innovativa företag tillsammans med andra som också gör gott för människor, samhällen och världen, vilket rimmar helt med vår mission att göra världen lite godare, säger Richard Bergfors, koncernchef MAX Burgers.

Det är andra gången MAX finns med på Fast Companys årliga lista. Första gången var 2011 inom kategori ”Food” och då för klimatmärkningen av alla måltider på MAX meny. Företagets satsning på att vara klimatpositiva, som har lett till årets position, innebär att MAX både minskar sitt klimatavtryck och klimatkompenserar för 10 procent mer än hela värdekedjan släpper ut, vilket gör klimatavtrycket positivt. Beräkningarna görs utifrån den internationella standarden för klimatneutral, ISO 14021, men binder alltså 10 procent mer så att MAX och hela menyn blir klimatpositiv.

Nyligen mottog MAX utmärkelsen ”Årets Briljanta Idé” från Fast Food Magazine och utsågs till Europas Most Sustainable Restaurant Chain 2018 av den brittiska finanstidningen CFI.co.

”Most Innovative Companies” är Fast Companys mest efterlängtade redaktionella insats under året. Listan är avsedd att både ge en ögonblicksbild och visa på framtiden för innovation inom de mest dynamiska verksamheterna. Fast Company redaktörer och journalister har i år sökt upp och bedömt nomineringar för banbrytande företag i över 35 branscher och regioner.

OM FAST COMPANY
Fast Company är fullt dedikerad till skärningspunkten mellan affärer, innovation och design, och engagerar de mest inflytelserika ledarna, företagen och tänkarna på framtiden. Sedan 2011 har Fast Company fått några av de mest prestigefyllda redaktions- och designutmärkelserna, bland annat American Magazine Editors (ASME) National Magazine Award för "Magazine Of The Year", Adweeks Hot List för "Hetaste Publiceringspublikationen" och sex guldmedaljer och 10 silvermedaljer från Society of Publication Designers. Chefredaktören är Stephanie Mehta och ansvarig utgivare är Amanda Smith. Fast Companys är huvudkontor i New York, och publiceras av Mansueto Ventures LLC, tillsammans med systerpublikation Inc., och finns online på www.fastcompany.com.