MAX öppnar efterlängtad restaurang på Solbacken

Den 9 maj öppnar MAX sin nya restaurang på Solbacken Handelsområde. Det blir MAX tredje restaurang i Skellefteå, sedan tidigare finns MAX Kanalgatan och Krysset gatukök. Den nya restaurangen skapar 40 arbetstillfällen i kommunen.

- Öppningen av restaurangen på Solbacken är efterlängtad av både gäster och oss på MAX, säger Christoffer Bergfors, vice VD och Sverigechef på MAX Burgers. Rolig kuriosa är att Skellefteå var den andra staden någonsin som MAX valde att etablera sig i. Vi öppnade i Gällivare 1968 och i Skellefteå 1970. Det är dessutom den första staden som vi fortfarande finns kvar i, fortsätter han.

Solbackens Handelsområde ligger tre kilometer norr om Skellefteå centrum och är Europas enda handelsområde helt byggt i trä. Handelsplatsen ligger strategiskt placerad intill E4:an och med närheten till centrum går det enkelt att ta sig hit via bil, buss, cykel eller till fots. Dessutom erbjuder MAX restaurangen drive-in för de som önskar ta ett mål på vägen.

Restaurangen på Solbacken är designad efter det nya restaurangkoncept MAX har tagit fram tillsammans med svenska arkitektbyrån Wingårdhs. Stilen är skandinavisk med trä som framträdande material. Den första restaurangen som utformades med det nya konceptet ligger i Umeå. MAX på Solbacken blir alltså andra restaurangen i Västerbotten som följer den nya designen. Restaurangen kommer också erbjuda specialiteten Bure-målet, en lokal klassiker som funnits med sedan första restaurangen öppnade i Skellefteå 1970.

Den nya restaurangen har plats för 100 sittande gäster och på uteserveringen finns det ytterligare 32 platser. Restaurangen är försedd med åtta Expresskassor för snabb och smidig beställning och betalning. Restaurangen är dessutom utrustad med drive-in service. Cirka 40 personer har anställts till personalstyrkan.

Restaurangen invigs onsdag den 9 maj, kl. 10.00 med en öppningsceremoni. Richard Bergfors, VD på MAX Burgers, och Christoffer Bergfors, vice VD och Sverigechef på MAX Burgers, inviger restaurangen tillsammans med Lorents Burman, kommunstyrelsens ordförande i Skellefteå Kommun. Därefter öppnar restaurangchef Towe Engström tillsammans med personal upp dörrarna och välkomnar in alla gäster som är sugna på Sveriges godaste burgare.

Öppettider:

Måndag - söndag, kl. 09:00 – 22:00

Adress: Varugatan 6, 931 76 Skellefteå

För mer information kontakta gärna:

Lovisa Haeger, presskontakt MAX Burgers

lovisa.haeger@max.se

MAX Burgers är Sveriges äldsta burgarkedja och den enda rikstäckande burgarkedjan som bara använder svenskt nötkött, kyckling och bacon. MAX vill bli världens bästa burgarkedja och vägen dit är att göra världen lite godare. Både genom att servera de godaste burgarna och genom att vara en god kraft i samhället. Målet är att varannan såld måltid under 2022 ska vara något annat än rött kött. År 2008 blev MAX världens första restaurangkedja att klimatmärka menyn och klimatkompensera alla utsläpp till 100 procent från lantbrukarens jord till gästens bord. Sedan juni 2018 är hela menyn klimatpositiv. MAX bildade 2009 stiftelsen Rättvis Fördelning och varje år avsätts 7-10 procent av vinsten till stiftelsen. Kedjan har 154 restauranger, varav 130 i Sverige och sysselsätter 5 500 medarbetare. MAX omsatte 3,9 miljarder kronor år 2019.