Max uppmuntrar till högläsning med 200 000 böcker

Hamburgerkedjan Max och bokförlaget B Wahlströms delar ut 200 000 barnböcker under våren.  Tillsammans vill man få fler föräldrar att läsa högt för sina barn. Undersökningar visar att endast 35 % av föräldrarna läser för sina barn*. Totalt är det fyra olika titlar som ska delas ut i Max barnmeny under april.

Högläsning är oerhört viktigt för barns språkutveckling, särskilt i dag då det är enkelt och bekvämt att som föräldrar enbart använda sig av teknik som undanflykt.
Därför är jag glad över detta samarbete där vi kan inspirera till mer läsning.
Tillsammans med B. Wahlström erbjuder vi nu spännande böcker till både föräldrar och förskolebarn i vår Maxbox-meny, säger Christoffer Bergfors, vVD på Max.

Max ska dela ut 200 000 böcker fördelade på fyra olika titlar av sammanlagt sju författare.  Syftet är att öka intresset för högläsning som tyvärr har minskats drastiskt de senaste åren.
En undersökning visar att högläsning för barn har minskat från 70 % till endast 35 % på de senaste tio åren. Genom samarbetet vill Max och B Wahlström bidra till att vända den trenden. Dessutom har tiden som landets invånare spenderar på läsning överlag halverats från en halvtimme om dagen till en kvart.

B. Wahlströms samarbete med Max restauranger är en del av förlagets läsfrämjande projekt Läsglädje. Vi är glada att Max vill anta utmaningen och sprida läsglädje till många fler än de som nås via bibliotek och bokhandel.
Tillsammans får vi en möjlighet att sprida läsglädje även på platser där litteratur och läsning inte har en självklar plats, säger Jessica Bab Bonde, Marknadschef, Massolit förlagsgrupp AB där förlaget B Wahlström ingår.

De böcker som delas ut på Max är:

• Tisdagspiraterna av Daniel Edfeld och Bettina Johansson
  • Zenobia tappar bort sig av Lilian Edvall och Sara Gimbergsson
  • Saga och Moses av Pia Hagmar och Maria Källström
  • Min första småkrypbok av Anja Baklien

* Enligt en undersökning av Läsrörelsen och Junibacken.