Topptalanger utser Max Hamburgare till Årets affärsmodell

Max Hamburgare har av ett 20-tal toppstudenter vid svenska universitet utsetts till Business Model of the Year. Max fick priset för att man med stor framgång utmanat den allmänt accepterade affärsmodellen i snabbmatbranschen genom att bland annat lansera ett nytt sortiment med vegorätter.

Det är konsultföretaget Cordial som tillsammans med talangnätverket Nova och Affärsvärlden står bakom priset och syftet är att lyfta fram affärsmodellen som strategisk framgångsfaktor för företag. Studenterna har gått igenom och analyserat affärsmodellerna hos ett 60-tal innovativa svenska företag och sedan röstat fram en vinnare tillsammans med en namnkunnig jury. Under analysarbetet har man bedömt om företagen genomfört någon innovation eller omvandling av affärsmodellen under de senaste åren, om affärsmodellen vunnit erkännande och påverkat resten av branschen samt varit lönsam.

Juryns motivering löd:

The winner of the 2016 Business Model of the Year Award has been out-innovating some of the largest
companies in the world for years. By constantly listening to consumer wants and needs, and quickly turning the insights into business strategy, the company has repeatedly challenged the widely accepted business models in its industry with great success. 2016 has brought outstanding growth, much thanks to successful launches of products that the industry typically would discard. Aside strong business results, this has allowed the company to establish a loyal customer base
in a consumer segment that remains completely underserved by its competitors.

- Förutom lanseringen av vegorätterna som varit en formidabel succe, så vill jag också gärna framhålla att vi aldrig klarat av att hantera en sådan framgång utan det omfattande digitaliseringsarbete som vi genomfört de senaste åren, påpekar Max vice vd Lars Olsson.

Tidigare vinnare av priset har bland andra varit Spotify, Linas Matkasse och Klarna, vilka alla är betydligt yngre företag än Max som grundades 1968.

Jury har förutom studenter bestått av Erik Wahlin, Chefredaktör Affärsvärlden, Claes Peyron, CEO för talangnätverksföretaget Nova samt Åsa Lundin, Ordförande för Business Architect Network, Linus Malmberg, Managing Director, Lise Tormod, Head of Cordial Business Advisers och Björn-Erik Willoch Senior Advisor, alla från Cordial.