Flygande start för Max utlandssatsning

– Max öppnar första franchiserestaurangen på Arlanda i höst

Max öppnar restaurang på Arlanda i samarbete med HMSHost, ett ledande företag för franchising på flygplatser över hela världen. Arlanda blir Max första franchiserestaurang och ett test inför Max internationella etableringar. Inom ett år ska de första restaurangerna öppna i Norge och Danmark. Max valdes ut i hård konkurrens med andra koncept.

– Vi kommer att lära oss mycket genom att arbeta med en så stark partner som HMSHost. De har gedigen internationell erfarenhet som passar perfekt när vi ska testa vårt franchisekoncept, säger Richard Bergfors, VD för Max Hamburgerrestauranger.

HMSHost driver redan idag åtta restauranger/caféer på Arlanda och är ledande i världen med 4 500 butiker och restauranger på flygplatser och tågstationer. De arbetar med ett hundratal av världens största varumärken och nu tar även Max plats i varumärkeskorgen.

– Vi är mycket nöjda att få introducera Max på Arlanda, säger Walter Seib, VD på HMSHost Europe. Vi ser fram mot att driva detta högkvalitativa varumärke som är nytt i vår portfölj.

Max öppnar sista kvartalet 2007 på Terminal 4 och är tillgängligt för inrikes passagerare men även för flygplatspersonal. Inom fem år ska Max öppna cirka 20 restauranger vardera i Norge och Danmark. Det svenska succékonceptet kommer då att testas på allvar internationellt.

Erbjudandet kommer att ligga nära dagens utbud. Max erbjuder idag de nyttigaste snabbmatsalternativen på svenska marknaden. Den skandinaviska profilen är också en fördel gentemot främst amerikanska konkurrenter. Max har ett rekordår bakom sig, en trygghet inför den internationella lanseringen. Resultatet för år 2006 blev 59 miljoner kronor. Försäljningen ökade 20 procent till 677 miljoner. Detta gav Max en tredjeplats i Dagens Industris ranking över Unga Gaseller, snabbväxare inom svenskt näringsliv.

HMSHost och Autogrill
HMSHost är en av världens ledande innovatörer inom flygplatsshopping och matupplevelser. HMSHost är ett helägt dotterbolag till Autogrill S.p.A. Företagen är ledare inom franchising på flygplatser och liknande miljöer. Autogrills försäljning överstiger fyra miljarder dollar, finns i 30 länder med över 4 500 försäljningsställen på 979 platser (inklusive 138 flygplatser). Företaget har 51 000 anställda som serverar över 800 miljoner kunder varje år.

För mer information kontakta: För pressbilder kontakta:
Richard Bergfors Alexandra Orbelius
vd Max Hamburgerrestauranger AB Alexandra.orbelius@max.se