Max ökar försäljningen med 27 procent – och nu hoppas VD på en kall sommar

Report this content

Max Hamburgerrestauranger ökar sin försäljning med 27 procent jämfört med samma period förra året (jan-maj). Hälsosatsningar som GI-bröden tillsammans, fler restauranger samt premiär för tv-reklam bidrog alla till försäljningsökningen. Resultatet ska läggas till förra årets rekordår då omsättningen ökade 20 procent. För fortsatt bra försäljning bör sommaren bli sval.

– Nu rullar det bara på och allt går vår väg. Kunderna uppskattar att vi satsar mycket på hälsosamma alternativ, många byter till GI-bröd när de beställer en meny, säger Richard Bergfors, vd för Max Hamburgerrestauranger.
Förutom hälsosatsningarna kan rekordökningen även härledas till 10 nya restauranger öppnat samtidigt som omsättningen på befintliga restauranger ökar. Max har även för första gången satsat på tv-reklam, vilket har lett till ökad försäljning. Sammantaget leder alla åtgärder fram till den 27-procentiga ökningen. Och nu hoppas Richard på en kall sommar.
– Vi kan se direkt i försäljningen när vädret blir sämre, då stannar man i stan och äter lunch hos oss. När det blir för varmt tar man med sig picknicken till stranden. Det kan låta lite tråkigt men vi hoppas på en sommar med några kalla dagar, säger Richard Bergfors, VD för Max Hamburgerrestauranger.
För mer information kontakta: För pressbilder kontakta:
Richard Bergfors Alexandra Orbelius
vd Max Hamburgerrestauranger AB alexandra.orbelius@max.se
Tfn 0708-99 29 83
www.max.se

Max är Sverige första hamburgerkedja och grundades 1968. Den familjeägda kedjan är idag den främsta rikstäckande utmanaren till McDonald’s. Max är marknadsledande och föregångare med fettsnåla produkter i form av Delifresh-familjen. Bland annat var man först i branschen med nyckelhålsmärkta måltider. I framgångsreceptet ingår också valfrihet och mat tillagad på beställning. Smaken på hamburgarna är resultatet av familjen Bergfors egna recept och noggrant utvalda råvaror. Både nötkött och kyckling är garanterat svenskt. Max Hamburgerrestauranger AB sysselsätter 2000 personer och beräknas omsätta 870 miljoner år 2007 genom sina 51 restauranger.