Populärt med utefrukost visar ny undersökning: GI-macka ska vinna frukostkriget åt Max

Report this content

Gott och hälsosamt är viktigast när stockholmarna äter frukost ute, visar Max stora frukostundersökning i samarbete med Synovate/TEMO. En genomsnittlig stockholmare lägger ungefär 50 kr i månaden på frukost ute. En liten grupp, 8 procent, är storkonsumenter och lägger 200-500 kr i månaden. Unga kvinnor är mest hälsomedvetna. Unga män lägger mest på frukost ute. En GI-macka och en lyxtoast ska ta marknadsandelar från McDonald’s när Max börjar med frukost på menyn.

– Stockholm är lite för Sverige vad Kalifornien är för USA, det är här trenderna ses snabbast. Hälsosam, god frukost är det man är beredd att betala för. Trenden är tydligast hos unga kvinnor där över hälften anger hälsosamt och nyttigt som viktigast när man äter frukost ute, säger Richard Bergfors, vd för Max.

Stockholmarna ligger i topp vad gäller att äta frukost utanför hemmet, 53 procent gör det minst en gång i månaden. Även GI-trenden är starkare i Stockholm än i övriga landet, varför lanseringen av Max frukosterbjudande sker i Stockholm på Vasagatan. Max bjuder de 50 första morgongästerna under lanseringsveckan på frukost från kl 7.

– Vi kommer att ta marknadsandelar från McDonalds direkt och frukosten kommer på sikt att stå för 10 procent av vår omsättning. I Stockholm ser vi en starkt ökande utefrukost-trend, säger Richard Bergfors.

Stockholmarnas frukostvanor (hela Synovate/TEMO-undersökningen i bilaga):
• Folk i innerstan spenderar mest pengar på frukost ute. Drygt 3 av 10 lägger över 150 kr i månaden på frukost ute. Utanför tullarna är den siffran bara 12 procent.
• 30-44-åriga män lägger mest på att äta frukost ute, var fjärde lägger över 150 kronor i månaden
• Macka (43 procent) och kaffe (29 procent) är vanligaste frukostköpen ute
• Unga kvinnor (16-29) är mest hälsomedvetna. Över hälften anger Hälsosamt/Nyttigt som viktigast när man äter frukost ute
• Var femte ung man (16-29 år) väljer hamburgare när man äter frukost ute
• Gunde Svan är Stockholmarnas favorit som sällskap vid frukosten

Viktigast när man äter frukost ute?
Gott, 32 procent
Hälsosamt, 19 procent
Nyttigt, 10 procent
Snabbt, 3 procent
Lyxigt, 2 procent
Äter aldrig ute, 33 procent

Vem äter du helst frukost med?
Gunde Svan, 20 procent
Prinsessan Madeleine, 19 procent
Blossom Tainton, 13 procent
Tilde Fröling, 8 procent
Ernst Kirchsteiger, 7 procent
Anders Lundin, 7 procent
Martina Haag, 5 procent
Måns Zelmerlöf, 2 procent

Hur mycket pengar lägger du?
Mindre än 50 kr, 29 procent
50-100 kr, 11 procent
100-150 kr, 3 procent
150-200 kr, 3 procent
200-500 kr, 8 procent
Över 500 kr, 0
Ingenting, 44 procent

Vad köper du?
Macka, 43 procent
Kaffe, 29 procent
Fil/yoghurt, 13 procent
Bulle/Croissant, 7 procent
Hamburgare, 6 procent
Gröt, 1 procent

För mer information kontakta: För pressbilder kontakta:
Richard Bergfors Alexandra Orbelius
vd Max Hamburgerrestauranger AB alexandra.orbelius@max.se
Tfn 0708-99 29 83
www.max.se

Max är Sverige första hamburgerkedja och grundades 1968. Den familjeägda kedjan är idag den främsta rikstäckande utmanaren till McDonald’s. Max är marknadsledande och föregångare med fettsnåla produkter i form av Delifresh-familjen. Bland annat var man först i branschen med nyckelhålsmärkta måltider. I framgångsreceptet ingår också valfrihet och mat tillagad på beställning. Smaken på hamburgarna är resultatet av familjen Bergfors egna recept och noggrant utvalda råvaror. Både nötkött och kyckling är garanterat svenskt. Max Hamburgerrestauranger AB sysselsätter 2000 personer och beräknas omsätta 870 miljoner år 2007 genom sina 51 restauranger.