Studie: Minst en femtedel av allt textilavfall skulle kunna återanvändas till nya kläder

Report this content

En ny studie från McKinsey visar att satsningar på textilåtervinning skulle kunna minska koldioxidutsläppen med fyra miljoner ton – och samtidigt skapa 15 000 nya jobb i Europa till 2030.

Varje person i Europa* står i genomsnitt för mer än 15 kilogram textilavfall varje år. Mindre än 1 procent av avfallet återanvänds till nya textilprodukter. Med rätt åtgärder skulle den siffran kunna öka till mellan 18 och 26 procent till 2030, och koldioxidutsläppen minskas med fyra miljoner ton. Det visar McKinseys nya studie ”Scaling textile recycling in Europe – turning waste into value”.

Ett viktigt första steg handlar om satsningar på textilinsamling. I dagsläget samlas en tredjedel av alla använda kläder in och merparten exporteras för second hand-försäljning utanför Europa. För att producera en tillräcklig mängd återvunna textiltrådar till nya kläder skulle insamlingen behöva öka upp till mellan 50 och 80 procent.

– Återvinning av textilier till nya kläder är en central åtgärd för att göra industrin mer hållbar och cirkulär, men också en möjlighet att skapa värde från de stora mängder textilavfall som finns, förklarar Jonatan Janmark, medförfattare av McKinseys studie och Partner på McKinseys kontor i Stockholm.

Ny teknik öppnar för jobbmöjligheter

En ny textilåtervinningsindustri skulle kunna skapa runt 15 000 nya jobb i Europa. För att den ska bli verklighet krävs, utöver satsningar på textilinsamling, ökad användning av ny och befintlig återvinningsteknik. Exempel innefattar mekanisk återvinning av bomull, återvinning av bomull till cellulosamassa (som kan användas för till exempel viskosproduktion), och kemisk återvinning av polyester. De två sistnämnda teknikerna har utvecklats mycket det senaste deceniett och är på väg att nå kommersiell skala, med svenska Renewcell som ett ledande exempel.

Samtidigt kvarstår ett antal utmaningar. Textilavfallet måste kunna sorteras utifrån kvalitetsorienterade kriterier, samtidigt som knappar och dragkedjor behöver tas bort och fibersammansättningar identifieras. Många produkter som består av blandade fibrer utgör ett problem för så kallad fiber-till-fiber-återvinning. För detta finns ännu ingen lösning.

Investeringar behövs för uppskalning

För att till 2030 kunna nå textilåtervinningens fulla potential behövs investeringar på totalt mellan 6 och 7 miljarder euro över hela värdekedjan – insamling, sortering, och byggandet av återvinningscenter – med en möjlig årlig avkastning på 20 till 25 procent.

– Investeringar i fiber-till-fiber-återvinning är motiverat inte enbart utifrån ett hållbarhetsperspektiv. Nya värdefulla råmaterial kan skapas i återvinningsprocessen. Detta skulle möjliggöra ökad klädproduktion i Europa och bidra till ytterligare värdeskapande, säger Jonatan Janmark.

Läs hela studien ”Scaling textile recycling in Europe – turning waste into value” på McKinseys webbplats.

*Med Europa avses EU:s 27 medlemsländer och Schweiz.

Kontaktinformation:
Daniel Nord
daniel_nord@mckinsey.com
070-4520162

Victor Grundén
Prime Weber Shandwick
victor.grunden@primegroup.com

McKinsey & Co
McKinsey är ett globalt managementkonsultföretag som hjälper organisationer att skapa tillväxt som är både inkluderande och hållbar. Vi finns i 130 städer och 65 länder, och arbetar med klienter i alla sektorer för att lösa komplexa problem och möjliggöra positiv förändring. Med nya arbetssätt och ny teknologi som grund ger vi organisationer färdigheter som skapar långsiktigt värde för omvärlden, organisationen och medarbetare  för att de ska stå starka nu, och framåt.