”The State of Fashion 2022”: Modebranschen återhämtar sig men står fortsatt inför stora utmaningar

Report this content

Modebranschen ökar efter att ha drabbats hårt av pandemin, 2020 var första året på över tio år med negativ tillväxt och nästan 70 procent av alla modeföretag redovisade negativt resultat under 2021. 2022 spås bli vändpunkten med försäljningsvolymer som överstiger 2019 års nivåer med tre till åtta procent. Det syns tydligt i The Business of Fashion och McKinsey & Company årliga rapport ”The State of Fashion” där över 200 internationella modechefer tillfrågats om trender och tillväxt.

Rapporten visar att det är stora skillnader mellan världsdelar och segment där Kina lyckas bättre och att Europa halkar efter. Lågprisvarumärken och lyxvarumärken blir vinnare medans mellanprissegmentet får det svårare. Branschen kommer även möta stora utmaningar med förändrade köpvanor, obalans i globala försörjningskedjor och högre krav på hållbarhet.

Efter nedgångången i modebranschen under pandemin så kommer 2022 bli ett år av tillväxt där försäljningsvolymerna beräknas öka med mellan tre och åtta procent jämfört med toppnoteringen 2019. Men det är tydliga geografiska skillnader, Kina är redan nu tillbaka på samma nivåer som innan pandemin och lyxsegmentet i Kina beräknas öka med mellan 70 och 90 procent jämfört med 2019 års nivåer. Europa halkar efter och ser en betydligt svagare tillväxt under 2022 där framförallt lyxsegmentet får det tufft. En återhämtning till 2019 års nivåer väntas först efter 2022.

- Den europeiska återhämtningen halkar efter när vi jämför med USA och Kina, framförallt inom lyxsegmentet. Övriga segment kommer återhämta sig och överstiga 2019 års nivåer under 2022 men lyxsegmentet kommer fortfarande att ligga 5-15 procent lägre. En starkt bidragande faktor är att turismen fortsatt har det tufft där framförallt långresor har långt kvar till nivåerna före pandemin. Trots mer dämpad återhämtning i Europa så finns det ljusglimtar, 10 av de 20 så kallade ”super winners” inom mode- och lyxsegmentet är globala bolag med europeiska rötter. Så sett till utbud är Europa fortfarande en stark kreativ motor för hela modeindustrin, säger Anita Balchandani,  Leader of Apparel, Fashion & Luxury för McKinsey i UK och EMEA.

Återhämtningen till trots så står modebranschen inför en rad stora utmaningar inom det närmsta året. Obalansen i globala leverantörskedjor kan komma att påverka takten. 67 procent av de tillfrågade räknar med prisökningar till följd av logistikproblem under 2022. Efter logistikutmaningarna anser företagsledare att hållbarhet är näst högst på agendan med stora investeringar i framförallt cirkularitet och återvinning av textilier. Gapet mellan vad företag gör inom hållbarhet idag, och vad konsumenter och medarbetare förväntar sig av företagen är enligt 15 procent av ledare ett av deras tre största orosmoment. Samtidigt uppger nästan lika många (12 procent) att hållbarhet är den största möjligheten för att skapa affärsmässiga fördelar.

- Efter nästan två år av nedgång så ser den globala modeindustrin ut att återhämta sig vilket förhoppningsvis ger lite andrum. Trots detta kommer modeföretag behöva hantera stora utmaningar inom leverantörskedjor när kostnaderna ökar och logistiska flaskhalsar uppstår vilket kommer drabba konsumenterna i form av prishöjningar och förseningar. För att lyckas under det kommande året måste företag se över sina logistikmodeller, säger Imran Amed, grundare och VD The Business of Fashion.

Högst upp på listan för vad som har störst potential är däremot digitalisering, hela 32 procent  säger att  det är ett av de viktigaste områdena för tillväxt. Digital innovation är en nyckel, och den huvudsakliga kanalen, för att nå yngre målgrupper. Ett framgångsrikt exempel är stora modeföretag som produktplacerar i spelens värld, där gamers genom sina spelkaraktärer kan köpa, sälja och byta kläder med varandra.

Om studien:
The State of Fashion baseras på en enkätundersökning som genomförts med 222 internationella modechefer som fått betygsätta sin känsla kring branschen, investeringsplaner och industritrender som de ser under det kommande året.

Kontaktinformation:
Jessica Ölvestad
Head of Communication Nordics
jessica.olvestad@mckinsey.com
072-8867502

Victor Grundén
Prime Weber Shandwick
victor.grunden@primegroup.com
070-7371160

McKinsey är ett globalt managementkonsultföretag som hjälper organisationer att skapa tillväxt som är både inkluderande och hållbar. Vi finns i 130 städer och 65 länder, och arbetar med klienter i alla sektorer för att lösa komplexa problem och möjliggöra positiv förändring. Med nya arbetssätt och ny teknologi som grund ger vi organisationer färdigheter som skapar långsiktigt värde för omvärlden, organisationen och medarbetare  för att de ska stå starka nu, och framåt.

Taggar:

Citat

Imran Amed, grundare och VD The Business of Fashion
 Den europeiska återhämtningen halkar efter när vi jämför med USA och Kina, framförallt inom lyxsegmentet. Trots mer dämpad återhämtning i Europa så finns det ljusglimtar, 10 av de 20 så kallade ”super winners” inom mode- och lyxsegmentet är globala bolag med europeiska rötter. Så sett till utbud är Europa fortfarande en stark kreativ motor för hela modeindustrin.
Anita Balchandani, Leader of Apparel, Fashion & Luxury för McKinsey i UK och EMEA